Piller ve aküler-taşınabilir elektrik.
Şarj edilebilen piller:
Pillerin
içindeki elektrik üretimini sağlayan reaksiyonlar bazen tersinir özelliktedir.
Yani bir yönde reaksiyon olurken açığa elektrik ve yan ürünler çıkarken sisteme
akım uygulandığında elektrik ve atık kimyasallar bir araya gelip başlangıç
hallerine dönerler. Bu durumda pili elektrik akımı uygulayarak yeniden şarj
etmek mümkündür.
Şarj
edilebilir pillerin içinde kullanılan kimyasallar hem daha az basittir hem de
oluşan reaksiyonlar daha basittir. Çünkü 15-16 elemanlı bir maddenin yeniden
sentezi her zaman olmayabileceği gibi verimi de düşük olur. Örneğin potasyum
dikromat K Cr2 O7 10 elemanlıdır ve sentezi için özel koşullar gerekir. Verimi
de %50 civarıdır. Bu madde ile şarj edilebilir pil yapılsaydı kapasite her
şarjda %50 düşerdi. Oysa nikel ne yapacağı her zaman belli olan bir atomdur ve
tek bileşen söz konusu olduğundan nikel elektron alışverişinde sorunsuzdur. Karşısına kadmiyum gibi tek atom
veya metal hidrür gibi iki bileşenli tek basamaklı bir bileşen koydunuz mu çok
kolay geri dönen bir reaksiyon elde edersiniz.
Şarj
edilebilir pillerin çeşitleri çoktur. Her birinin ihtiyaç duyduğu şarj akımı,
voltaj karakteristiği gibi özellikleri de fazlasıyla farklıdır. Hatta kendi
içlerindeki türevlerde bile çok fazla farklılık mevcuttur bu nedenle şarjlı pillerin
hepsini tek yazıda incelemek yerine her grup ayrı ayrı ele alınacaktır.
Şarj
edilebilir piller ilk bulunan pillerdendir. Ancak bu özelliklerine ve ekonomik
olarak kazançlı olmalarına rağmen son yıllara kadar piyasada son kullanıcı
açısından kullan at pillerin yarısı kadar Pazar payına ancak sahip oldular.
Öncelikli
dezavantajları ağırlıklarıdır. Lityumlar hariç diğer türler çok ağırdır. 2000lerin
başında bile telefonlarda kullanılan nikel piller telefonun boş ağırlığının iki
katına yakın ağırlıktaydı. 200 gramlık telefonun sadece 65-70 gramı telefon
kalanı bataryaydı. Kurşun pillerde durum daha vahimdir.
Diğer
yandan hafif olan lityum pillerde de ısıl dengesizlik sorunu vardır. Yüksek
ısıda içerikteki kimyasal maddelerin beklenenden farklı davranması her pil için
beklenen bir sorundur ancak lityumlarda bu hem çok kolay olur hem de sonuç
basit bir akma değil alevlerin takip ettiği ciddi bir patlamadır.
Son
yıllara kadar şarj edilebilen pillerin sakladıkları enerjiyi uzun süre tutamama
sorunu vardı. 1 ay sonra kullanamayacaksanız fenerinize yüksek güçlü ve
ekonomik pil kullanmanızın ne faydası vardı.
Lityum pillerde enerji kaybı çok
daha az olur ancak onların da raf ömürleri çok sıkıntılıdır. Lityum pil
kullanmasanız bile durduğu yerde eskir. Kaliteden de ödün verilmişse akma
yaşanabilir ve lityumdan gelen akıntı hem çok alerjiktir hem de cihazlara
kalıcı zarar verebilir. Üstelik 6 içinde çoğu lityum pil gücünü kaybeder.
Ayrıca lityum piller hafiftir
ancak voltajları genel sistemlerle uyumsuzdur. Pek çok cihaz hala kalem ile
göre yapılır. Standart kullan at pillerde 1-1.5volt gerilime göre devre
tasarlanır ve 1-1.28 volt aralığındaki nikel pillerle uyumludur.
Ancak lityum pillerin verdiği
gerilim 3 voltun üzerindedir. Her ne kadar üzerlerinde 3.6 volt yazmalarına ve
3*1,2=3,6 volt olduğundan 1 lityum 3 nikele uyumlu gibi görünse de lityumlar
3,0-4,2 volt arasında gezer. 1,5/1,2 volt arası fark %20-25 civarıyken 3-4,2
volt farkı %30un üzerinde olduğundan devrenin uyumlayıcılarına daha fazla yük
biner.
Devre sorun yaratmasa bile 3
kalem pile göre yapılmış bir sistemde lityum pilin kullanılması için batarya
yuvasının modifiyesi gerekir ki bu her zaman mümkün olmaz. Bu nedenle lityum
pil uyumlu cihazlar lityum pile göre yapılır. Lityum nikel geçişi her zaman
kolay değildir. Bazen mümkün değildir.
Şarjlı pillerin şarj edilmesi
basit bir konu değildir. Her adaptör şarj aleti değildir. Hatta şarj aleti
adaptörleri de şarj aleti değildir. Bu nedenle şarjlı pil kullanımı sadece pil
ile bitmez. Ve getirdikleri ek yük nedeniyle seyahate uygun değillerdir. Ayrıca
hareket halinde kullan at pili işiniz bittiğinde atarsınız ve yakında bir
yerden yeni kullanıma hazır pil alırsınız. Şarjlı pilde önce ihtiyacınız kadar
pili şarj edip uygun taşıyıcılarda yanınızda taşıyarak baştan daha ağır ve
havaleli olarak yolculuğunuza başlarsınız. Üstelik biten pilleri öylece
atamayacağınız için yükünüz hep aynı kalır. Köşeden kullanıma hazır şarjlı pil
alma şansınız da pek yoktur. kullanıma hazır şarj edilebilir piller her yerde
satılmaz. Satılsa da dolulukları %70 civarıdır.
Şarjlı pillerin şarj rejimleri
aynı tür içinde bile o kadar değişkendir ki şarj cihazı şarj verimi sorunu
yaşarsınız. İçinde mikro işlemci olan multi şarj aletleri çıkmadan önce 3
farklı şarj cihazı taşıdığımı bilirim.
Gerçekte şarjlı pil çeşidi kullan
at pilden çok daha fazladır ancak pratik dez avantajlar nedeniyle sadece 3 grup
gerçek anlamda kullanımdadır.
1-
Kurşun asit türevi piller.
2-
Nikel türevi piller.
3-
Lityum türevi piller (iyon ve polimer olarak
ayrılır)
4-
Sodyum sülfür pil.
5-
Demir pilleri.
6-
Erimiş tuz pili.
7-
Nikel çinko ve nikel demir pilleri.
Bunlardan sadece ilk 3 grup şu an
yaygın kullanımdadır.
Genel kavramlar:
Şarj verimi:
Aslında şarjın ndeğil enerji
dönüşümünün verimidir. Yani pili şarj etmek için gereken miktarla pilin
taşıyabildiği enerjinin oranıdır. Örneğin 1000mAh kapasiteli pili doldurmak
için 1100 mAh elektrik harcanıyorsa pilin verimi %80-90 arasıdır.
Pil kullanan son kullanıcı için çok
anlamlı değildir. En yoğun şarjlı pil kullanan kişi için bile aylık fark en
iyimser tahminle lira düzeyini bulmaz. Ancak arkeolojik veya zoolojik araştırma
amaçlı bir kampta bulunduğunuzu düşünün hem merkez bir güç kaynağına hem de
sürekli kullanacağınız fener gibi seyyar cihazlar için pile ihtiyaç varken
yüksek verimli pil tercihi iyi bir şeydir. Av, kamp gibi uygulamalarda genelde
arabanın aküsü dışında güç kaynağınız olmayacağı için birkaç günlük
aktivitelerde verim önem taşıyabilir.
Bunlar daha seyrek yaşanan
durumlar ancak elektrikli tekerlekli sandalyeye bağlı bir kişi veya elektrikli
bisikletle taşıma yapan bir işyeri için bu verim önemlidir. Umuyorum yakında
yaygınlaşacak elektrikli arabalar için de.
Çok anlam içermediği için şarj
verimi pillerde pek yazmaz. Ancak akülerin kalitelilerinde bulunabilir. Yine de
rastlamanız pek olası değil.
Çok net bir rakam gerekmediğinde
düşük iç direncin daha az kayıp demek olduğunu kabaca düşünebilirsiniz. Nadiren
yanılırsınız. Daha net veri istiyorsanız deneyeceğiniz pil veya aküyü
ampermetreyi seri olarak bağlayarak bir yüke bağlayın. Örneğin güçlü bir ampul
veya güçlü bir motora. Bir de paralel voltmetre bağlayın.
Seri bağlı ampermetre devrede
harcanan anlık akımı gösterir. Voltmetre de kontrol içindir. Her pilin minimal
deşarj seviyesi vardır. O düzeyde devreyi durdurmanız için size yol gösterir.
Böylece minimal deşarj voltajına
indiğinizde ampermetredeki akımı kaç saat kullandığınızdan yola çıkarak
kapasiteyi ölçersiniz. Yük yerine şarj cihazını bağladığınızda işlem tersinden
yapılmış olur ve şarj için harcanan elektriği ölçersiniz. Aradaki fark
verimdir.
Son yıllarda yaygınlaşan akıllı
şarj cihazları sadece şarj tamamlanınca akımı kesmiyor. Şarj sırasında akım ve
voltajı ihtiyaca göre ayarlıyor. Bu yüzden akıllı şarj aletinizle alacağınız
sonuç %100 gerçek veri olmayabilir ancak daha sonra açıklanacak olan enerjinin
korunumu kavramına göre akımı düşürürken voltajı yükseltmek zorunda olduğu için
ilk şarj başlangıcındaki akımın dengi bir tüketim yaşanacaktır. Kısacası sizi
çok da yanıltmaz.
Bu çok karmaşık geldiyse veya
şarj mekanizmanız buna olanak vermiyorsa saat yöntemi uygulanabilir. Evin
girişindeki elektrik saatinin gösterdiği tüketim miktarını kaydedin. 1 saat
sonra tekrar kaydedin. Aradaki fark evinizin sabit durumda harcadığı 1 saatlik
elektriktir. Sonra şarj işlemine başlayın.
Şarj işlemi bitene kadar ekstra
bir şey çalıştırmayın. Şarj işlemi bittiğinde elektrik saatindeki tüketim
değerini yine kaydedin. Son kaydettiğiniz değerle arasındaki farkı alın. Şarj
süresi kadar evin sabit tüketimini düşün. Kalan sizin şarj için kullandığınız
akımdır.
Örneklendirelim:
12 volt 7 Ah kapasiteli akü.
Boşaltırken 4 Amper harcayan halojen araba aküsüne taktık. 1.8 volt limit
deşarj değerine gelince devreyi durdurduk. Toplam 1 saat 30 dakika. 4*1,5= 6 Ah
akım deşarj ettik. Sonra şarja taktık 1 amper akımla 7 saatte şarj ettik. 7*1=
7 Ah elektrik kullanıldı. Fark 1 Ah ise verimi hesaplamak için ilkokul
matematik bilgisiyle içler dışlar çarpımı yapmanız yeterlidir. 6 %100 ise 1 %
kaçtır. Cevap 100/6= yaklaşık %16,5 kayıp verim %80-85 arası. Elektrikli
sandalyeye bağlı biri 80 amperlik yola gitmek için 100 amperlik para ödüyor.
90-95 olanı tercih etmesi doğal olur.
Diğer yolla hesaplayalım:
elektrik saatinin üzerindeki ilk değer hesabı kolay olsun 1000. 1 saat sonraki
değer 1010. Aradaki fark 10Wh. Evin o anlık tüketimde saatlik harcaması 10Wh.
Şarja başladık. 7 saat sonra şarj
bittiğinde saati okuduk ve değer 1174. Aradaki fark 164 Saatte 10 birim evin
sabit harcaması olduğundan 7 saatte 70 birimi de çıkardık mı 84Wh harcama.
84 watt saat demektir. 84 watt
saat sizin ödeyeceğiniz bedel olduğundan bunu esas alıp deşarj enerjisiyle
farkı da ölçebilirsiniz. 6a*12 volt=72 Wh ile de oranlayabilirsiniz. Yaklaşık
%80-85 arası bir değerdir. 84/12 yaparak şarj aletinin harcadığı akımı da
bulabilirsiniz. Bu da yaklaşık 7 eder.
Hesap karmaşık ve anlamsız gelmiş
olabilir. Biraz sonraki konuya bakınca bu çevrimleri anlamak daha kolaydır.
Bu arada rakamlar farazidir.
Hesap kolaylığı olsun diye. Bunun yanında son değeri tam olarak hesaplamadım.
Hesap hataları ve ölçüm hataları nedeniyle mutlak bir değer yerine aralık
vermek daha akıllıcadır. Ayrıca sıcaklıkla verim az da olsa değişeceği için
aralık daha gerçekçidir.
Derseniz ki ben nokta atışı bir
değer istiyorum verir 1000 tl alırsınız kayıt özellikli fluke ultra pro
ampermetre size zamana karşı harcanan akımı ve watt cinsinden enerjiyi verir
hatta hesabı da yapar. Ya da mikroişlemcili osiloskop noktasına kadar hesap
verir. Bu kadar para ve imkan varsa verimi ne yapacaksınız ya da bu yazıyı
neden okudunuz onu da bilemem.
Maksimum deşarj gerilimi
(voltajı):
Şarj edilebilir pillerin geneli son
güçlerine kadar şarj edilemezler. Belirli bir yerde deşarjlarının durması
lazımdır. Bunu en kolay ve en ucuz anlama yolu da yük altındaki voltajlarıdır.
Piller boşken normalden fazla
voltaj verebildikleri için devrede akım sağlarken yani yük altındayken
verdikleri voltaj doluluk oranları için daha iyi bir göstergedir. Örneğin çoğu
kurşun asit bataryada bu hücre başı 1,8 volttur. Normalde 2.05 civarında olan
bu değer 1.8e indiğinde devreyi kapatmazsanız piliniz maksimum deşarj düzeyinin
altına iner ve zarar görür. Bu zarar bazen ömür kaybıdır bazen de tamamen pilin
kaybıdır.
Elektronik sistemler genelde
belirli bir voltaj aralığında çalışır ve genelde bu değerlerin altında akımı
kesecek şekilde yapıldığından sorun olmaz ancak oyuncak, normal ampullü fener
gibi kullanımlarda sizin dikkatiniz gerekir. Motor devri veya ışık miktarı
azaldığında tamamen bitmeyi beklemezseniz iyi olur.
Bu arada bazı merdivenaltı
pillerde abartı kapasite rakamları görürsünüz. 5000-6000 mAhlık kalem pillere
rastladım. Bu ya uydurmadır ya da pilde bulunması mümkün toplam elektrik
miktarıdır. Deşarj voltajı hesaba katılmadığı için kullanamayacağınız elektrik
de hesaba katılır ve anlamsız değerler bulursunuz. 3000 diye aldığınız pile
1500ü ancak görürseniz şaşırmayın.
Kaliteli markalar bu deşarj
gerilimine kadar kullanabileceğiniz miktarı verirler ama onda da verilen değer
hesaplanandır. Yani genellikle o kadar elektrik depolama şansınız olmaz. %10-20
arası bir eksikliği hesaba katın.
Şarj aletinin akıllıları biraz
daha iyi dolum sağlıyor. Az önceki yöntemi kullanarak kapasite
belirleyebilirsiniz. Şarjdan çıkarıp soğumasını bekledikten sonra pili deşarj
edip aldığınız toplam akımı bulun ve pilin üzerinde verilenle oranlayın. Başka
bir şarj aletiniz varsa bir de onunla deneyin. Aradaki fark pilin gerçek dolum
kapasitesi ve varsa şarj aletleri arasındaki farktır.
Trickle/tickle/damla şarj:
Şarj işlemi pilin iç direnci
maksimuma erişip pilden daha fazla voltaj geçirilemediğinde bitmiş sayılır. Bu
durumda şarjı tamamen kesmek bir yöntemdir ancak ne kadar diyot ve benzeri
sistemlerle izole etmek isteseniz de şarj cihazının kendisi devre gibi davranır
ve pilden az da olsa akım çeker ve pili tüketmeye başlar.
Ayrıca her pilde durdukça şarj
kaybı yaşanır. Pili tam anlamıyla kullanıma hazır tutmak için akıllı cihazlar
tam dolumdan sonra pilin yavaşça soğuyacağı ve kaybedeceği anlık kapasiteyi
önleyecek kadar küçük bir akımla şarja devam eder. Bir anlamda akımı damla
damla verdiği için damla şarj denir. Normalde ciddiye alınmayacak 20-30 mA gibi
değerler kullanılır.
Ayrıca şarj olurken ısınan pil
yavaş yavaş soğurken azar azar şarj edilirse kapasitesine daha yakın oranda
şarj edilebilir. Mutfakta annenizin veya eşinizin kavanozu hızla doldurduktan
sonra kavanozun altına vurarak içindeki şeker veya tuzun oturmasını sağlayıp
azar azar doldurmaya devam etmesi ile aynı mantıktır. Sadece bu daha fazla teknoloji
gerektirir.
Lityum pillerde patlama sorunu
olduğundan lityum pillerin şarjında damla şarj kullanılmaz. Şarj cihazı
üreticileri bunu bilir ancak siz eğer kendi devrenizi yapacaksanız buna dikkat
edin.
C şarj değeri:
Pil akım verirken sabit olarak verebileceği
bir değer olduğu gibi akım alırken de verilebilecek anlık bir değer vardır. Her
pilin kendi karakterine göre değişir. Hatta markalar arasında bile fark vardır.
Pili aldığınız kutularda genelde yazar. Eğer yazmıyorsa toplam kapasitenin %10u
çoğu tür için geçerlidir. Hızlı şarja uygun düşük iç dirençli türler bir ara
piyasada vardı ancak onları bile bu şekilde şarj ederseniz zarar görmezler.
C değerinin üzerinde şarj
durumunda lityum piller patlama riski taşır. Kurşun pillerde de gaz çıkışı
nedeniyle risk vardır. Diğer pillerde bu durum pek tehlikeli değildir ancak
Cşarj değerinin üzerinde şarj etmek pilin ömrünü fazlasıyla kısaltır. Örneğin
Cşarj değeri 0,1 olan (yani %10) yeni kuşak nikel pili 0,2 değerinde şarj
ederseniz ömrü yarıya iner. 0,3 ile şarjda onda birine iner. Daha fazlasında
büyük ihtimalle şarjı bitiremeden pilin ömrü biter.
Overcharge/aşırı şarj ve şarj
aletleri:
Tam Türkçesi olmadığından ve
sıklıkla Türkçe prospektüslerde bile göreceğinizden İngilizcesini de yazmak
zorunda kaldım.
Boşalan pili şarj ettiniz ve tam
doluluğa eriştiniz. Dolum ile akımı kesme imkanınız da yok. Pil bu noktadan
sonra aynı güçle şarj edilmeye devam edilirse overcharge/aşırı şarj durumu
oluşur.
Lityumların patlama riski hariç
aşırı şarjın anlık bir etkisi olmaz ancak pilin ömrünü hızla yer. Ömür kaybı
pilin yapısına göre değişir ancak her aşırı şarj süresini ömrünün iki katı
olarak götürdüğünü düşünün. Örneklendirirsek: 12 saatte şarj olan pili 24 saat
fazla şarjda tutarsanız fazladan 12 saat 1 döngü değil 2 döngü kadar ömrünü
azaltır.
Bunu önlemek için lityum pil şarj
aletleri daima dolum ile akımı kesecek donatıma sahiptir. Diğer pillerde ucuz
olan merdivenaltı türlerde hiçbir engelleyici olmaz. Kullanır ve pili heba
edersiniz. Saat hesabı yapabilirsiniz ancak zaten öyle bir şarj aletinin akım
rejimi de çok iyi olmadığından tam bir fayda göremezsiniz.
Biraz daha iyi olanlarda zaman
ayarı vardır. Şarj işlemi başladıktan belirli bir süre sonra cihaz
kendiliğinden kapanır. Kısmen koruyucu bir yoldur ancak pili verimli kullanmak
için size çok iş düşer. Pil şarj olmadan kapanma olacağı gibi hala aşırı şarj
durumu da yaşanıyor olabilir. Şarj cihazının şarj akımı cihazın üzerindeki
etikette yazar. Pilin kapasitesini bu değere böldüğünüzde (%10-20) fazla hesaplayın) kaç saat şarj
gerektiği görülür.
Örneğin 1000 mAh kapasiteli pil
ve elinizde 10 saatte şarjı kesen, 110ma
şarj akımı veren şarj aleti var. 1000 mAh için %10 verim kaybı diye düşünsek
1100 mAh eder ki 110MA*10h=1100mAh toplam şarj değeri alırsınız ve ideal olan
mutluluk yaşanır. Ancak daha iyi kapasiteli bir pil aldığınızı düşünün. 2000
mAhlık pilin; cihaz şarjı kestiğinde yarısı bile dolmamış olacak. Verim
kaybıyla yaklaşık 2200-2300 mAh/110mA= 20-21 saat olarak hesaplayıp ona göre
şarj aleti şarjı kesince çıkarıp yeniden takarak işe devam etmeniz gerekir. Çok
basit gibi gelebilir ancak zamanla unutmaya başlarsınız. Kısa aralıklar sorun
değildir ama sürekli yarım şarj pek çok pil için iyi değildir. Tersi de
doğrudur. kaçıncı defa takıp çıkardığınızı unutup aşırı şarj da yapabilirsiniz.
Ne anladık o işten. Bu yöntem genelde pil ve şarj aleti birleşik kampanyalarda
gelen aletler için geçerlidir. Tavsiyem akıllı bir şey alın.
Piyasadaki şarj edilebilir pil
türü çok arttığı için artık pilin iç direncini ölçen buna göre pili tanıyıp
akım ve voltajı ayarlayan şarj aletleri var. Tavsiyem onları seçin. Biraz
pahalıdırlar ve zamanla bozulurlar ancak kalite bir şey alırsanız uzun yıllar
hizmet eder ve aradaki fiyat farkını pillerinizin uzayan ömründen çıkarırsınız.
Ayrıntıları anlık öğrenmek isterseniz dijital göstergeli olanlar var. O an
pilin dolum durumu ne, ne kadarlık akım veriliyor, kaç volt değerinde gibi
değerler ekranda görünür. Ayrıca akıllı cihazların geneli damla şarj yapabilir
ve akımı zamanında kesebilir. Hatta eski ve bozuk pilleri tanıyabilirler. Ancak
akıllı cihazların bir yazılım algoritması olduğunu ve özellikle eski pillerde
hata yapabileceğini unutmayın. Arada pillerin ısılarını kontrol edin.
Bazı şarj aletlerinde bakım
amaçlı deşarj özelliği de var. alırsanız ne ala. Ancak hem akıllı hem her pili
tanıyan hem de deşarj özellikli makine en azından 2015 yılında yoktu. Atabanın
908 ve998 modelleri nikel piller için şarj deşarj özelliğine sahip ancak pilin
hangisi olduğunu manuel seçmeniz lazım. 908 sadece şarj ledli 998 dijital
göstergeli. İkisini de kullanmadım haklarında yorum yapamam.
Nitecore d4 aldım çünkü damla
şarj, otomatik kesme, daha hassas bir dijital gösterge ve en önemlisi lityum
piller dahil günümüzdeki tüm pilleri otomatik olarak tanıyıp şarj rejimi
belirleme imkanı var. Hatta farklı markalara farklı rejimler uygulayabiliyor. Ayrıca
manuel olarak şarj rejimi seçme imkanı da tanıyor.
Şarj aletlerinin şarj kanal
sayıları vardır. Bu sayı aynı anda kaç pili şarj edebildiğinden bağımsızdır. Örneğin 4 pil şarj kapasiteli bir alette
sadece 2 kanal olabilir. Bu durumda tek pili şarj etme imkanınız pek olmaz.
İkili gruplar halinde şarj etmeniz istenebilir. Her zaman şarj edecek 2 veya
katı pil bulamayabilirsiniz. Pek çok alet 3 pille çalışır. Ayrıca 2li bile olsa
seri bağlı pilleri şarj etmeyi kendi adıma sevmem. Özel bir devre yoksa biri
daima diğerini yük olarak gördüğünden şarj verimi kaybı olur ve tam kapasite
bir şarj elde etmek çoğunlukla mümkün olmaz. Yani 1000mAh pili şarj etmek için 1200Mah
tüketirsiniz ve sonuçta elinizde sadece 800-900 mAh dolulukta piller kalır.
Bu özellik şarj cihazının
üzerinde veya kutusunda yazmaz ancak bağımsız kanal yazar. Bağımsız olanları
seçin.
Her bağımsız kanal seçeneği aynı
değildir. Örneğin markasını hatırlamadığım bir cihaz tek tek pilleri şarj
edebiliyordu ancak özdeş pil, en azından aynı grup pil kullanmanızı istiyordu.
Yani aynı anda sadece nikel hidrat veya nikel kadmiyum ama asla ikisini farklı
yuvalarda ayrı ayrı şarj etmiyordu. Üstelik tem bir güç kaynağını böldüğünden
şarj için takılan pil sayısı arttıkça şarj süresi uzuyordu. Tersi de doğruydu
tek pil takıldığında da tüm akım o pile gittiğinden Cşarj değeri aşılıyordu.
Tercih ettiğim cihazda her kanal
işlemciye ayrı ayrı bağlı olduğundan aynı anda nikel hidrat nikel kadmiyum, ıcr
lityum ve ncr lityum yan yana şarj edilebiliyordu. Cihazın 2 ayrı güç kaynağı
olduğu için 750 mAlık şarj akımı ancak 3 veya 4 pil takıldığında azalıyordu.
Paranız varsa bu şekilde tüm kanalları tam bağımsız bir cihazı seçin.
Döngü/cycle (saykıl):
Tam dolu pilin max deşarj
voltajına kadar boşaltılıp geri tam doluma getirilmesi 1 döngüdür. Çoğu pil
kutusunda Türkçe olmadığı için İngilizce cycle deyimini ve çinde basılan ucuz
çevirilerde sıkça göreceğiniz için cyclenin Türkçe okunuşu saykıl kelimesini de
yazmak zorunda kaldım.
Şarj edilebilir pilin ömrü döngü
ile ifade edilir. Kaç defa şarj-deşarj-yeniden şarj yapılabileceğini gösterir.
Her kimyasal grubun kendine özgüdür. Ancak bulacağınız rakamlar genelde pilin
tamamen şarj edilebilme özelliğini kaybettiği döngü sayısıdır.
Pratik kullanımda kapasitesinin
%50sini kaybetmiş bir pilin pek bir anlamı olmayacağı için verilen döngüsel
ömrün yarısını veya %60ını gerçek ömür olarak almak daha anlamlı olacaktır.
Kolay kolay kimse hangi pili kaç
defa şarj ettiğini işaretlemez. Bu nedenle elinizdeki pilin kalan ömrünü ölçmek
için ortalama metodu kullanabilirsiniz. Kullandığınız bir pilin 1 döngü yapması
için ortalama olarak geçen süreyi toplam döngü sayısının yarısıyla çarparsanız
toplam ömür ve kalan ömür bulunabilir. Ancak lityum pillerin ömrü döngü sayısı
kadar geçen zamanla da orantılıdır. Lityum pil üretildiği andan itibaren
eskimeye başlar. Yaklaşık 2-3 yıl ömrü vardır ve kullanmasanız da bu pil bu
sürenin sonunda tamamen bozulur.
Nikel piller için de bu durum
mevcuttur ancak süre pilin kalitesine göre 5-10 yıl arası olduğundan döngü esas
alınır. Ancak nikel kadmiyum hariç çok uzun zaman şarj etmeden bırakıp tamamen
deşarjına izin verdiğiniz piller döngüden bağımsız olarak bozulabilir. Birkaç
şarj deşarj ile kurtarılabilirler ancak olmaya da bilir.
Bu arada hafıza etkisi olmayan
pillerde tam boşalma yapılmadan şarj edilmesi tam döngü sayılmaz ancak örneğin
sürekli yarım dolulukta şarja taktığınızda yarım döngü olmaz. Daha fazla eskime
yaşanır. Bu nedenle tam bitmemiş deşarj şarj döngüsünü de 1 tam döngü kabul
etmekte fayda var.
Derin deşarj:
Hemen her pilin içinde
gerçekleşen reaksiyonun geri döndürülebilmesi için kritik bir değer vardır.
Pilin türüne göre değişmekle beraber vrla aküler ve nikel kadmiyum piller hariç
pil maksimum deşarj voltajından daha fazla boşaltılmamalıdır. Bu durum pilin
ömrünü fazlasıyla kısaltır, bazen de tamamen bitirir. Hususi tamamen
boşaltılabilir olarak yapılmış piller hariç hiçbir pili tam deşarja tabi
tutmayın. Pek çok elektronik sistem bunu bildiği için çalışma voltaj aralığını
derin deşarjı önleyecek şekilde yapar ancak sizin kullandığınız pil o sistemin
bilmediği bir aralığa sahip olabilir veya sistemde bu şekilde bir koruma
olmayabilir veya siz pilin ömrünü uzatmak için deşarj yaparken aşırıya
kaçabilirsiniz. Dikkatli olun. Pil grupları anlatılırken bu değerleri vermeye
çalışacağım ancak siz de aldığınız bir pilin üzerindeki uyarıları mutlaka
okuyun ve devre kurarken aşırı boşalmayı önleyici tedbirler alın.
Enerjinin korunumu kanunu:
Aslında elektriğin genelini
ilgilendirir ancak voltaj dönüşümü, kesintisiz güç kaynağı kullanımı gibi
konular genelde pil akü meraklılarını ilgilendirdiği için burada anlatmayı
uygun gördüm.
Bir devrede harcanan enerjiyi
doğrudan ölçmek mümkün değildir. Bu nedenle yapılan iş watt cinsinden ölçülür.
Wattın sembolü Wdir ve hesaplarda P ile hesaplanır.
Örneğin P=V*I dediğinizde güç
volt ve amperin çarpımına eşittir demektir ve sonuç watt olarak ifade edilir.
12 volt 5 amper akım ile çalışan bir sistem toplamda 5*12=60W tüketiyordur.
Sabit voltajlı devrelerde bu
sorun değildir ancak voltaj değişimi yaşanan step up veya step down (artan
voltaj veya azalan voltaj) devrelerinde hesap biraz daha özen ister. Örneğin
220 volt 10 amperle çalışan bir sistemi 12 volt ile beslemek istediğinizde 12
volt 10 amper kullanmazsınız. Öyle olsaydı 220*10=2200 w için 12*10=120 w
harcamış olacaktınız. Bu yoktan enerji var edildiği anlamına gelir ki bu henüz
başarılmadı.
Bunun yerine p1=p2 denir yani
Volt1*I amper1=volt2*akım2 dir. Rakamları yerine koyarsak 220*10=12*akım2 dir.
Buradan kaba ortaokul matematiğiyle akım1=volt1*akım1/volt 2 eder.
220*10/12=2200/12= 183,333 yaklaşık 185 amper demektir.
İnvertör kullanarak aküyle
televizyon çalıştıracağınızda veya stepup devre kullanarak 6v verip 12 voltluk
sistem besleyeceğinizde akım ve kablo hesabını buna göre yapın demektir.
Bir keresinde dükkanında akü
doldurup evdeki buzdolabını invertörle çalıştırarak elektrik tasarrufu yapmayı
düşünen birine rastlamıştım. Olmayacağını anlattım ama dinlemedi. Elektronik
sistemlerdeki kayıpları da düşününce ciddi zarar ett ama dinlememeye devam
etti. İnvertörü bozulunca evdekiler kurtuldu.
Burada yazılanlar kişisel denemeler sonucu öğrenilen
bilgilerdir ve bilgi paylaşımı amacıyla yazılırlar. Uygulama sırasında
kendinize, çevrenize ve eşyalarınıza vereceğiniz zararlardan sorumluluk almam.
Devrim Tuncer
O buzdolabini inventorle calistirip tasaruf edicek arkadasa burdan selam olsun :D
YanıtlaSilIlginc milletiz ne diyebilirimki
SilDükkanın elektrik faturasını kendi ödemiyorsa tasarruf sağlıyor demektir :)
YanıtlaSilNe dediysem anlatamadim zarar edecegini. Allahtan sonra unuttu :)
SilHojam bir rechargeable NiMH pil kaç yıl yaşar? Ortalama ömrü kaç yıldır?
YanıtlaSilNikel pilleein omru genelde zamandan bagimsizdir. Sadece beklerken 0.8 voltun altina duserse zarar gorur 0.5 voltun altinda olur. Nicdlerde o da yoktur.
YanıtlaSilIyi kalite bir nimh piliniz varsa ve sarjli olarak biraktiysaniz 15 yila kadar dayanir. Kotu kalite ve sarji cok dusukse 3 4 yil icinde olur. Bende 3000mah cfl vardi gercek kapasitesi 1800 civariydi. 2008de aldim ve kullanamadan kaldi. 4 yil hic sarj edilmeden kaldi. Ondan sonra 6 yil icinde sadece 3 defa sarj ettim. Hala calisiyor. Cfl kotunun iyisi.
Bekleyen nimh pili arada sarj ederseniz. 15 yila.kadar rahatlikla dayanir. Nicdlerde omur daha da uzundur