Piller ve aküler-taşınabilir elektrik.
Elektrikle ilgili temel kavramlar:
Gerilim (volt): Elektrik kaynağının iki ucu arasındaki
elektron itme kuvveti olarak tanımlanabildiği gibi devrenin iki farklı noktası
arası potansiyel enerjinin açığa vurum farkı olarak da anılabilir. Her iki
tanım da son kullanıcı için bir anlam ifade etmez. Örneklendirirsek doğru akım
kaynağında elektronların eksi uçtan artı uca doğru itilmelerini sağlayan gücün
miktarıdır. Birimi volttur V ile gösterilir. Mühendisleri kızdıracak bir örnek
olsa da gerilim bir anlamda elektriğin hızı gibidir.
Akım (amper): Sistemde akan veya kullanılan elektriğin
miktarıdır. Sistemde kaç elektron dolaştığıyla doğru orantılı bir birimdir.
Elektronları saymak hem mümkün değildir hem de pratikte bir anlamı yoktur.
Doğru akımda ve alternatif akımda aynı amper değerini farklı elektron hareketleriyle
sağlayabilirsiniz. Bu nedenle belirli bir anda sistemin herhangi bir yerindeki
elektrik miktarıdır. Gerilim kavramı elektrik miktarıyla doğru orantılı
değildir. Tek bir elektron da 220 volt gerilim sağlayabilir katrilyonlarcası
da. Ancak akımda miktarla doğru orantılıdır. Birimi amperdir ve A ile
gösterilir. Ancak devre çizimlerinde akımın hareketi I ile gösterilir. Biri
çokluğu ifade eder biri yönü. I daha çok elektrik elektronik devre şemalarında
kullanılır ve a olan akımla bir ilgisi yoktur. Miktar göstermez.
İş (watt): Mevcut elektrikle yapılan işi gösterir. Sadece
elektrik miktarı yani akımı değil akım ve gerilimin çarpım değeridir.
Örneklendirirsek: Bir kayanın hareket etmesi gerektiğini düşünün elinizde 10 ar
gramlık toplar var. Bu toplardan tek bir tanesini çok yüksek hızda kayaya
çarptırarak hareket sağlamanız mümkündür (Küçücük merminin yüksek hızı
nedeniyle verebildiği hasarı düşünün) veya daha yavaş ama çok sayıda topun
kayaya çarpmasıyla da o kayayı hareket ettirmek mümkündür (akan suyun çok
sağlam köprüleri yıkması gibi).
Gerçekte yapılacak iş sabittir. Yani 1500 wattlık bir
elektrik motoru her şartta aynı gücü üretir ancak bu 1500 watt işi
sağlayabilmek için 220 volt kullanırsanız kullanacağınız akım daha az; 12 volt
kullanırsanız kullanacağınız akım daha çok olacaktır. Arabanızı çalıştırmak
için kullanılan marş motorunu normalde şehir şebekesiyle çalıştırmanız için
5-10 amper arası bir akım yeterli olur ve 1-1,5 mm²’lik kablo kullanmanız
yeterli olur. Ancak 12 voltluk akü kullanıldığı için 200 amper civarı bir akım
kullanılır ve parmak kalınlığında kablo kullanılması gerekir. Birim watt tır ve
w ile gösterilir. Bir cihazın harcadığı elektrik watt değeri ile ölçülür. İki
cihazdan hangisinin daha çok elektrik harcadığını öğrenmek istiyorsanız sonunda
w olan rakama bakın. Büyük olan daha çok elektrik tüketiyordur.
VA değeri: Özellikle voltaj azaltım veya arttırımı yapılan
sistemlerle doğru- alternatif akım dönüşümü yapılan sistemlerde sistemde
dolaşabilecek toplam akım gerilim miktarını belirtmek için kullanılır. Bildiğimiz
anlamda watt değerini karşılamaz çünkü sistem kayıpları ve kazanılabilir verimi
içermeyen hesaplanmış bir değerdir. Pratik kullanımda güçten ziyade sistemin
empedans-direnç değerini vermek için yazılır. Son kullanıcı için bir anlamı
yoktur. 1000 va olarak işaretli bir sistem 300 w da veriyor olabilir 500 watt
da 700 watt da. Genelde verim %50 civarı olduğundan VA değerini ikiye bölerek
efektif W değeri bulunabilir. Yine örneklersek üzerinde w değeri verilmemiş ve
verimi yazmayan bir güç kaynağı varsa onun ancak 500watt güç taşıyabileceğini
düşünmelisiniz.
Demeraj: Genellikle elektrik motorları için kullanılan bir
değerdir ancak hemen her tür elektrik elektronik sistemde geçerlidir. Sadece az
olması nedeniyle çoğu devre sisteminde göz ardı edilir.
Bir devre ilk çalıştığı anda kısa bir süre için normal
hesaplanandan fazla akım çeker. Devrede kullanılan elemanlara göre bu fazlalık
değişir. Örneğin sadece led aydınlatmaya bağlı bir devre varsa arş %0.01
düzeyinde kalırken fırçalı elektrik motoru kullandığınızda bu değer normalin 10
katına kadar çıkar. Yüksek güçlü ve invertör olmayan bir klima çalıştığı anda
geçici olarak ışıkların azalması bu nedenledir. Klimanın motor aksamı bir an
için normal anma akımının 7-8 katı elektrik çeker. Sistem ya gerekli akımı
veremediğinden iç direnci düşük olan devre akımın daha çoğunu üzerine alır
(burada motor aksamı) ya da kablo sisteminin anlık çekilen fazla akımı
tamamlaması zaman alır. Eski evlerde elektrik süpürgesi tam güçte çalışmaya başladığında
da bir an için ışıklar azalırdı. Zayıf tesisat anlık fazla akımı
karşılayamazdı.
Şebekeden elektrik kullanırken genelde ciddi bir sorun
teşkil etmez ancak taşınabilir bir sistemde (jeneratör, pil, kgk) güç kaynağı
demeraj değerini karşılayacak şekilde hesaplanmalıdır.
Direnç: elektronikte bir devre elemanının adıdır. Ancak
burada kullanılacak olan direnç sistemdeki elektriğin geçişine karşı gösterilen
dirençtir. Bir anlamda elektriğin sürtünme kuvvetidir. Her madde kendine özgü
bir oranda elektriğe direnç gösterir. Porselende bu değer çok yüksek olduğundan
elektrik geçmez. Silikonda orta düzey direnç mevcuttur az ama geçirgendir;
bakır gibi çoğu metalde ise direnç çok az olduğundan akım kolaylıkla geçer.
Ancak az da olsa direnç vardır ve elektriğin bir kısmı bu direnç nedeniyle
kaybolur. Yani bir uçtan verilen elektrikle sondan alınan elektrik eşit olmaz.
Aynı şekilde motor, lamba gibi devre elemanlarının da kendilerine ait
yaptıkları işin haricinde bir iç dirençleri vardır. Örneğin 100 wattlık lamba iç
direnci nedeniyle 100 wattan daha fazla elektrik tüketir. Veya 100 watt
tüketmesi sağlansa bile daha az ışık verir. Sistemde daima hesaplanandan daha
fazla elektrik tüketilmesinin nedeni budur. Kayıplar nedeniyle verim düşer.
Akım düşük dirençten geçmeyi ister. Bu nedenle iç direnci
düşük sistemler akımı paylaşmak gerektiğinde daha fazla akımı üzerine alabilir.
Elektrik motoru çalıştığında iç direnci yüksek lambaların ışık miktarı
azalırken ihtiyacının tamamını alabilen motorlar buna örnektir.
Elektrik kaynaklarının da iç dirençleri vardır. Şebekede
kaynak tek olduğu için sorun olmaz ancak taşınabilir sistemlerde birden fazla
pil beraber kullanılacaksa farklı iç dirençler devreye akım verirken bir yandan
da birbirlerini devre elemanı olarak görüp üzerlerinden akım geçirmeye
çalışırlar. Cihazlarınızda farklı pil türlerini bir arada kullanmayın
demelerinin nedeni budur. Örneğin alkalin ve karbon pili aynı anda kullanmaya
çalışırsanız alkalin pil karbon pili doldurmaya çalışacağından hem vereceği
akım bölünür ve güç kaybı olur hem de karbon pil şarja uygun olmadığından akma
yapar.
Kabloların da bir iç dirençleri vardır. Bu nedenle
kullanılacak akıma göre uygun alınlıkta bir kablo kullanmak kayıpları
azaltacaktır. Sahil bölgelerinde dar ve trafiği çok olan yolları hatırlayın.
Fazla trafik yüzünden akım sağlanmadığı gibi o yol normal çevre sıcaklığından
daha sıcaktır. Bu fazla sıcaklığın nedenlerinden biri dar alanda çok miktarda
sürtünme yaşanmasıdır. Dar bir kablodan yüksek akım geçirirseniz kablo ancak
gücü kadar akımı geçirir ve sistemin ihtiyacı olan gücü sağlayamaz ancak devam
eden akım yüzünden kablo ısınır ve yanar.
Doğru akım: Elektrik akımının türleri vardır. Doğru akımda
elektronlar tek bir yönde akar. Akım hem birbirini iten elektronlardan hem de
bizzat akan elektronlardan oluşur. Çok verimsiz bir akım türüdür. Elektronlar
uzun mesafe seyretmek zorunda olduğundan kayıp ve ısınma çok olur. Alternatif
akıma eşit bir akımı taşımak için daha kalın kablo gerekir. Örneğin alternatif
akımda 100 amper elektriği 6 mm²lik kablo ile sorunsuzca taşıyabilirken doğru
akım 100 amper için 20 mm² lik kablo daha güvenli olacaktır. Üstelik kayıpların
çokluğu nedeniyle elektriği uzaklara taşımak çoğunlukla mümkün olmaz.
Elektriğin babası sandığımız edison gerçekte doğru akım kullanılmasını öneren
biriydi ve elektrik şirketi elektriği taşıyabilmek için neredeyse her 2
kilometrede bir regülatör kullanmak zorunda kalırdı. %50 kayıpla taşınan
elektrik kazalara o kadar açıktı ki edison teslanın alternatif akımına çamur
atmak için elektrikli sandalyeyi icat etti. Sonuçta pratikliği ve kullanım
kolaylığı açıkça öde olan alternatif akım kazandı. Bugün doğru akımdan
vazgeçemememizin nedeni doğru akımın kerametleri değil taşınabilir üreteçler
yani pillerin doğru akım üretmesidir. Dolayısıyla elektronik sistemleri de
doğru akıma göre temel almasıdır.
Doğru akım eksiden artıya doğru akar ve giden-gelen olmak
üzere 2 kablo gerektirir. Üstelik tek fazda çalıştığından akımı bölme şansı
yoktur. taşıyıcı tüm akımı taşımak zorundadır.
Eski kovboy filmlerinde bir yangın çıktığında kasaba halkı
en yakın su kaynağına kadar bir sıra oluşturur ve kovaları elden ele taşıyarak
suyu yangına döker ardından başka bir sıra boş kovaları elden ele taşıyarak boş
kovaları su kaynağına taşırdı. Doğru akım bunun gibidir. Bir yerden gider bir
yerden döner.
Alternatif akım: Elektronlar doğrudan hareket ederek akımı
oluşturmaz. Bir sonraki elektronu iter. O bir sonrakini, o bir sonrakini, o bir
sonrakini diye devam eder. Sonra durur ve aynı hareketi geriye doğru yaparlar.
Belediye otobüsünde ayakta duranların bir öne bir arkaya senkronize bir şekilde
dalgalanması gibidir. Elektron direk hareket etmediği için sürtünme çok azdır.
Binlerce kilometre uzağa %5 kayıpla nakil mümkündür. Daha az kablo gerektirir.
Edisonun sözünü dinleyip şebekelerde doğru akım kullanıyor olsaydık büyük
ihtimalle şu an bakır kaynaklarımız tükenmek üzere olacaktı.
Tek hat üzerinde taşıma yapılabilir. Elektronlar geçici
olarak ilerlediği için geçici olarak boşluğu dolduracak nötr bir depo kullanılması
yeterlidir. Yüksek gerilim hatlarında nötr kablo yoktur. elektrik santralinde
elektrik üretilirken elektrik sahibi canlı kablo elektriğin taşınması için
yeterlidir. Akım ilerideyken yüklenmeyi önlemek için üretece bir toprak hattı
bağlamak yeterlidir. Daha sonra şehir girişlerindeki tesislerde akım dolaşırken
gereken geçici elektron ihtiyacı da yine aynı şekilde basit bir topraklamayla
çözülebilir. Bu nedenle 3 faz halinde taşınabilen alternatifi akımı taşımak
için sadece 3 kablo yeterlidir. 3 tane de dönüş hattı yapmaya gerek yoktur.
Evlerimizde 2 kablo olmasının nedeni tüm şehrin kullanacağı elektrik için her
ev kendi toprağını yapsa ilk yağmurda hepimizin çarpılma ihtimalinin olmasıdır.
Nötr kablo aslında uzun hatlı bir topraklamadır. Ancak şebeke elektriği
kullanılırken geçici de olsa bu toprak kablo elektrik yüklendiği için güvenlik
amacıyla yapılan topraklama olarak kullanılmaz. Bazı uyanık elektrikçiler
sıfırlama dedikleri bir sistemler toprağı nötr kabloya bağlar. Elektrik akımı
geçerken ileri giden akım bir an için o nötr kabloya akar. Böylece sizin kaçak
olursa toprağa aksın diye kurduğunuz toprak hattı kullanım sırasında elektrik
yüklenir. Sizi kurtarması gereken tedbir kömürleştirir.
Alternatif akım bir doğru değil düzlem üzerinde hareket eder.
Bu nedenle 3 boyutlu evrenimizde alternatif akımı 3 boyutta taşıyabilirsiniz.
Trifaze elektrik budur. Bu sayede çok büyük akımları 3 e bölerek taşımak
mümkündür. Tek kablodan 150 amper geçirmek yerine 3 kablodan 50 şer amper
geçirmek daha kolay ve güvenlidir.
Bu avantajları nedeniyle akım savaşını hepimizin tanıdığı ve
elektriğin babası sandığı edisonun doğru akımı yerine çoğumuzun bilmediği ancak
bugünkü elektriğin temellerini atan gerçek elektriğin babası olan teslanın
alternatif akımı kazandı.
Testere
akım, kare akım, üçgen akım gibi başka akım türleri de vardır ancak bunların
günlük hayatta kullanımlar ya yoktur ya da çok azdır. 30 yıla yakındır amatör
olarak elektrikle ilgileniyorum kesintisiz güç kaynaklarında kullanılan kare
akım hariç bu akımlara rastlamadım.
uyarı:
uyarı:
Burada yazılanlar kişisel denemeler sonucu öğrenilen
bilgilerdir ve bilgi paylaşımı amacıyla yazılırlar. Uygulama sırasında
kendinize, çevrenize ve eşyalarınıza vereceğiniz zararlardan sorumluluk almam.
Devrim Tuncer
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder