Piller ve aküler-taşınabilir elektrik.
Şarj edilebilir piller:
Kurşun asit türevi piller:
Kurşun
ve kurşun peroksit plakaların arasına sülfirik asit koyarak elektrik
üretilebileceği 1850lerde bulundu ve çok az bir değişiklikle bu teknoloji hala
kullanılıyor.
Kurşun gümüş gibi çok yoğun bir
madde olduğundan birim hacimde daha fazla madde bulunur. Dolayısıyla daha fazla
elektron, daha fazla elektrik.
Kurşunlu piller çok ağırdır.
Ağırlık enerji oranları çok düşüktür ancak hacim enerji oranları fazladır. Yani
ağırlığın önemli olmadığı yerlerde hala en iyi yöntemdirler. Ayrıca hala enerji
fiyat açısından en ucuz sistemlerdir. Ancak ağırlıkları nedeniyle ve her an
akabilecek sulu yapıları nedeniyle bireysel taşımaya uygun değildirler. Bu
nedenle araba, tekne, elektrikli bisiklet, elektrikli tekerlekli sandalye gibi
yer sorunu fazla olmayan ve taşımayı başka bir sistemin yaptığı düzeneklerde
kullanılırlar veya ışıldak gibi taşınmayan sistemlerde. Kurşun bataryalı
taşınabilir projektörler ağırlıkları nedeniyle sürekli daha küçük akülere
bağlanıyor ve kullanım süreleri sürekli daha da kısalıyor.
Kurşunlu pillere nedense akü diye
ayrı bir isim verilmiş. Normalde kurşunlu piller her biri 2 voltluk pillerden 3
veya 6 tanesinin bir araya gelmesi ile yapılan pillerdir. 2 volt tek başına 1.5
voltluk sistemlerle uyumsuzdur ancak 6 ve 12 bunların katı olduğu için uyum
daha kolaydır.
Düşük sıcaklıklarda güç kaybı
yaşasalar da çalışmaya devam ederler ve ömürleri etkilenmez. Ancak yüksek
sıcaklıklarda da çok az bir güç kaybıyla çalışmaya devam etseler de ömür kaybı
yaşarlar. Çok yüksek c değerli piller yapılabildiği için hala
vazgeçilmezlerdir. Ve pek çok türeve rağmen hala en ucuz olduklarından çevre
için zararlı olmalarına rağmen hala yasaklanmadılar.
Üzerlerinde 12 volt yazar ama
dolu bir tanesi boşta 14 voltun üzerinde voltaj verir. Yük altında bile 13.6
volt verirler. Akü yük altında 12 volt veriyorsa büyük ihtimalle bitmiştir veya
bitmeye yakındır. Sık seyahat edenler arabalarına bir voltmetre takarsa aküye
bağlı yolda kalma sorununu daha az yaşarlar.
Kurşun çok zehirli ve
kirleticidir. Bu nedenle kurşunlu pil ve bataryalarınızı çöpe atmak yerine
uygun yerlere teslim edin. Doğaya kesinlikle bırakmayın.
Kullanım yerine göre starter,
stasyoner ve traksiyoner akü olarak sınıflandırılırlar. Kimyasal yapılarına
göre de sulu ve kuru olarak. İnceleme her iki duruma göre yapılacak.
Starter akü:
Motorlu taşıtlardaki marş
motorunu döndürerek çalışma için gereken ilk enerjiyi veren akülerdir. Geneli
sulu akülerdir. Kapalı veya açık türleri bulunur.
Akü elektrik üretirken ve şarj
olurken açığa hidrojen gazı çıkar. Su eksilmesi yaşanır. Açılabilen kapaklılarda bu suyu ekleme şansı
vardır ve gaz çıkışı daha kolaydır. Eski ve zayıf alternatörlü araçlarda
dengesiz akımlarda daha az sorun yaşarlar. Ancak sarsıntılara ve titreşimlere
karşı dayanıksızdırlar.
Kapalı türlerde gaz tahliyesi de
azdır eksilen suyu ekleme şansı da yoktur. Elektrik aksamı daha iyi araçlarda
tercih edilmeleri iyi olur. Ancak uzun zaman bakım gerektirmedikleri için arazi
araçlarında, seyrek bakıma girecek araçlarda ve orta sınıfın üzerindeki
araçlarda kullanılırlar. Titreşimlere karşı açık sistemler kadar dayanıksızdırlar
ancak sallanmayla su kaybı yaşatmazlar.
Starter aküler kısa sürelerde çok
yüksek akımlar vermek için yapıldıklarından hem ömürleri kısadır hem de deşarj
olmaya karşı dayanıksızdırlar. Akünün içindeki plakalar daha çok sıvıyla temas
etsin diye çok ince yapılır.
Elektrik üretimi sırasında anot
plakaları aşınır. Çok ince plakalar daha kolay aşındığı için ve şarj esnasında
plakların yeniden oluşumu sağlanamayacak kadar ince olduğundan değil derin %60
deşarj bile bu akülere çok zarar verir. %80in altına inmemeleri istenir. Eğer
kesintisiz güç kaynağında araba aküsü kullanmaya niyetliyseniz gerilim 11 volta
düşünce akımı kesecek bir ara devre kullanmanızda fayda var. Yoksa akünüzü ilk
kullanımda bile kaybedebilirsiniz (ilgili bölümde anlatılacak).
Üzerlerinde yazan 60 Ah, 45 Ah
gibi değerler gerçek denenmiş değil hesaplanmış değerlerdir. Zaten o akımı o
kadar zaman almanız için yapılmadıklarından sadece size kapasite hakkında fikir
vermektir amaç. 12 volt 1 amper elektrik tüketen bir sistemi 12 v 60 Ah araba
aküsüyle 60 saat çalıştırmazsınız. 30 saat belki. Amaçları sadece anlık aşırı
yüksek akım vermek olsa bile ucuz oldukları için sıklıkla başka amaçlarla
kullanılırlar ve verim alınamadığından bolca küfür yerler.
Arabada müzik sistemi kurup aküden
beslemeyle çalıştığı için sürekli aküyü bitirenlerin 3 ayda bir akü almak
zorunda kaldıklarına çok rastladım veya aynı işi eve akü alıp evde sistem
çalıştıranları. Sonra piyasada eski malzeme yok mirim diye dert yanarlar. Sorun
aküde değil yanlış kullanımda. Bunu yaşamamak için arabaya yedek stasyoner akü
veya vrla akü takılması sorunu kökten halleder.
Arabanızdaki akü normalde
yeniyken 13.6 volt civarı bir gerilime sahip olmalı. Bu değer motor çalışırken
10.5-11 değerinin altına düşmesin istenir. Kısa mesafelerde çok fazla motoru aç
kapa yaşanıyorsa ilk çalıştırma için harcanan enerji aküye geri verilemeyeceği
için akü zamanla boşalır. Arada bir uzun yolla veya evde şarj ile akü şarj
edilmelidir. Yoksa kısa zamanda 1 bardak su içersiniz.
Son yıllarda piyasaya çıkan start
stoplu araçlar için ayrı akü kullanılması bu yüzdendir. Sizden haybeye para
almak için değil. Start stop uyumlu akülerin Cşarj değerleri yüksektir ve
konjektörleri ona göredir. Standart akü 10 amper akımla şarj olabiliyorsa
konjektör bu kadar akımı aküye verir ve akü ilk çalışmanın ardından tekrar
dolmak için (varsayımsal olarak) 10 dakikaya ihtiyaç duyar. Start stop aküsü 50
amperle şarj olabilir ve konjektör akımı buna göre aküye verir. Böylece bu akü
marşın ardından sadece 1 dakikada şarj olur. Rakamlar kolay anlaşılsın diye
verilen farazi rakamlardır. Gerçek değerler farklıdır ancak mantık budur. Genel
Cşarj değerleri 0,1 dir. Yani kapasitenin %10u ile şarj edilmeleri iyi olur
ancak akünün bitme durumuna göre farklı akım rejimleri uygulanabilir. Paraya
kıyıp akıllı şarj aleti alın hesapla uğraşmayın.
Bu arada akünün anlık akım
kapasitesini arttırmak veya çok yakın olan plakaların dayanıklılığını
arttırmak, ince olan plakaların aşınmasını azaltmak için plakalar arasına
kalsiyum, gümüş, demir, bakır, cıva gibi eklemeler yapılmakta. Bunlardan sadece
gümüş ve kalsiyum başarılı olup piyasada yer bulabildi. Arabanıza kalsiyum ya
da gümüş akü aldığınızda aslında dayanıklılığı veya marş gücü artmış kurşun akü
aldığınızı bilin. İçinde kurşun yerine gümüş falan yok.
Demir kullanımının akünün döngü
sayısını arttırdığı biliniyor ancak voltaj rejimini bozduğu için çok tercih
edilmez. Soğuğa dayanıklılığı da arttırdığı için soğuk yer araçlarında
kullanılıyor olabilir. Tam bir şarj deşarj yaşanmadığı için ömürleri döngü
olarak ölçülmez ancak %80-100 dönüşümünde bile ancak 200-300 döngü dayanırlar.
Stasyoner aküler:
Bunlar da sulu akülerdir ancak iç
plakaları çok daha kalındır. Damla şarja daha uygundurlar ve uzun zaman
şarjlarını üzerlerinde tutabilirler. Gemilerdeki acil durum aküleri, binaların
acil durum kesintisiz güç kaynakları gibi yerlerde ve seyyar araştırma veya
askeri kamplarda tercih edilirler. Kurşun da aynı gümüş gibi manyetik alana
dayanıklı olduğundan nükleer patlamaya dayanıklı sığınaklarda kullanılırlar.
Kalite ve iç yapılarına göre
ancak 100-300 döngü arası kısa bir ömürleri vardır. Efektif ömürlerinin bunun
yarısı olduğu düşünülürse ömürleri aslında çok kısadır ancak çok geniş sıcaklık
aralığında çalışmaları, çok yüksek miktarda enerjiyi uzun zaman ucuza
saklamaları gibi avantajları nedeniyle hala tercih edilirler. Tam deşarj bu
akülerin de ömrünü kısaltır ancak starter akülere göre daha iyi dayanım
verirler. Starter akü markaya göre 3-5 tam deşarjda kullanılmaz hale gelirken
stasyoner aküler 10-20 tam deşarjı kaldırırlar.
C ve Cmax değerleri düşüktür.
Araba çalıştırmada kullanılmazlar. Vrla aküler küçük sistemlerde stasyoner
akülerin yerini aldı ancak ola ki bir gün akücünüzde görürseniz araba için
almayın. Setinizi uzun zaman çalıştırır ama arabanızı çalıştırmayabilir. Bu
akülerin son kullanıcı için olanlarını en son 1980lerde mta da gördüm. Bir daha
da görmedim. Büyük ihtimalle karşılaşmayacaksınız.
Kuru aküler:-transaksiyoner
aküler
Sulu asit akülerin sadece dik
konumda çalıştırılabilmesi pek çok alanda onları savunmasız bıraktığı için
kullanımlarını kısıtlar. Cebinizde eğildiğinizde akan bir pil kimse istemez.
Evinizde veya arabanızda ışıldak taşımak istediğinizde de sulu aküler iyi bir
tercih değildir. Hatta teknede tekne sallanırken akan veya akımı sürekli
değişen bir aküyü kim ne yapsın.
Ayrıca sulu aküler derin deşarja
karşı çok dayanıksız oldukları için taşıdığınız ağırlığa her zaman değmezler.
Bunun üzerine sülfirik asit
elektrolitini başka bir şeyin içinde eriterek akışkanlığın ortadan kalktığı ve
gaz çıkışını izole edip plakalara zarar vermeden deşarj imkanı sağlamak için
kuru akü tabir ettiğimiz ama aslında az akışkanlı aküler yapıldı. Genel adları
VRLA aküdür. Valve regulated lead acid-valf ayarlı kurşun asit. Gaz çıkışı valf
aracılığıyla sınırlandırıldığı için havalandırma ve bakım ihtiyacı olmayan
deşarjını gaz basıncı ile ayarlayabilen ve akışkan olmayan elektrolit nedeniyle
şarj durumu hariç herhangi bir pozisyonda çalışabilen kullanışlı akülerdir.
Transaksiyoner denmesinin nedeni
sabit akımı uzun zaman verebilirler. Tekerlekli sandalye, elektrikli bisiklet,
elektrikli forklift gibi alanlarda kullanılırlar. Stasyoner aküler için fazla
küçük olan kesintisiz güç kaynağı sistemlerinde de kullanılırlar. Hatta son
yıllarda fiyatları iyice düştüğü için, çok büyük sistemler hariç, stasyoner
aküleri piyasadan silmek üzereler.
Değişik C değerli aküler
yapılabilir. Örneğin teknelerde hem elektrik kaynağı hem de starter amaçlı marin
aküler yapılabildiği gibi kesintisiz güç kaynaklarında çalışacak veya sadece
motorun ihtiyacı kadar akım veren hareketli sistem aküleri de kolaylıkla
formüle edilebilir.
Piyasada farklı amaçlı kuru akü
bulunma nedeni budur. 12 volt 7 amperlik akünün hem kesintisiz güç kaynağı için
hem de tekerlekli sandalye için ayrı türlerinin bulunması bu yüzdendir.
Tekerlekli sandalye kullanıcıları daha muhtaç onlara daha yüksek fiyattan
satalım demek için değil. Kgk aküsü kısa sürede yüksek akım verip yavaş dolacak
şekilde yapılır ve derin deşarja dayanımı daha azdır. Hareketli sistem aküsü sadece
motorun ihtiyacı kadar akımı verir, nispeten hızlı şarj olur ve derin deşarja
karşı çok daha dayanıklıdır. Bazı türleri %100 deşarj olup geri döndürülebilir.
Marş akımı sağlayıp aynı zamanda
sabit verecek şekilde dizayn edilmeleri de mümkündür. son yıllarda arabalar
için de piyasada bulunan jel akülerin avantajları budur. Müzik dinlerken aküyü
bitirdiğinizde akünün ömrü bitmez. Sıcaklıkla performans kaybı daha fazladır
ancak daha düşük sıcaklıklarda çalışabilirler. Örneğin -20 derecede sulu akü
gücünün sadece %40ını kaybederken jel akü %55ini kaybeder ama sulu akü -30
derecde donarken jel akü -40da da çalışmaya devam eder.(rakamlar yaklaşıktır.
Üreticinin verdiği değerleri okuyun).
Cşarj değerleri aksi
belirtilmedikçe 0,1dir ancak genelinin üzerinde max charging current- maksimum
şarj akımı diye yazar.
Titreşim ve sallanmalara karşı
sulu sistemlerden daha dayanıklıdırlar ve şarjlarını çok daha uzun süre
saklayabilirler.
Genel olarak iki çeşidi vardır.
Taşıyıcı olarak cam elyafının kullanıldığı AGM (absorbtion glass mat-cam
elyafına emdirilmiş) akülerle taşıyıcı olarak polimer jellerin kullanıldığı jel
aküler.
Agm aküler daha çok marin akü
olarak da bilinir. Marş güçleri düşüktür (deniz taşıtları daha düşük marş
akımına ihtiyaç duyar). Kgk, hareketli sistemler gibi sistemlerde ve güneş
enerjisi depolama en yaygın kullanım alanlarıdır. Derin deşarj dayanımları sulu
akülerden iyi jel akülerden kötüdür. Kapasite ömrü oranında düşer. Ömrünün
yarısında bir agm akü kapasitesinin yaklaşık yarısını kaybetmiştir. Jel aküler ömürlerinin %70-80 ine kadar
kapasitelerinin %70-80ini korur. Daha uzun bekleme/saklama süreleri vardır. Agm
akü 6 ayda boşalabilirken jel akü 1-2 yıla kadar sakladığı enerjiyi korur.
Ayrıca iç direnci daha düşük yapılabildiği için hızlı şarja daha iyi dayanım
gösterir. Bu nedenle kısa zamanda fazla enerji depolama gerektiren güneş
enerjisi uygulamaları gibi alanlarda daha iyi sonuç verirler.
Her iki akü türü de güvenlidir ve
patlama yapmaları çok çok zordur. Overcharge/aşırı şarja dayanımları tüm kurşun
bataryaların yüksektir, kuru akülerin daha da yüksektir.
Üzerlerinde yazan kapasite gerçek
kapasitedir. Maksimum deşarj gerilimine kadar verebileceği akım miktarını
gösterir.
Üzerlerinde deep cycle yazanlar
derin deşarja göre yapıldığından güneş enerjisi ups tipi uygulamalarda daha
başarılıdır.
uyarı:
Burada yazılanlar kişisel denemeler sonucu öğrenilen
bilgilerdir ve bilgi paylaşımı amacıyla yazılırlar. Uygulama sırasında
kendinize, çevrenize ve eşyalarınıza vereceğiniz zararlardan sorumluluk almam.
Devrim Tuncer
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder