Zincirler:
Genelde metaldirler ve adları
üstünde bildiğimiz zincirden yapılırlar. Tek farkları bahçe kapısına sardığınız
veya köpek bağladığınız zincirin baklaları yuvarlak kenarlıyken kar zincirleri
köşeli baklalardan yapılır. Mantık basittir. Yuvarlak kayar köşeli sürtünür.
bu yazının orjinali ve daha genişi pilbilgi.blogspot.com adresindedir. kaynak belirterek alıntı yapılabilir.
bu yazının orjinali ve daha genişi pilbilgi.blogspot.com adresindedir. kaynak belirterek alıntı yapılabilir.
Montajlarına veya desenlerine
göre sınıflandırılırlar. Montajlarına göre kolay takılan ve serme zincir
olarak; desenlerine göre de h tipi, y tipi, x tipi ve mahmuzlu zincir olarak
ayrılırlar.
Kolay takılan veya halk
arasındaki adıyla takmatik zincirlerin özelliği lastiği çıkarmadan aracın
üzerindeyken takılabilmeleridir. Sık ama arlıklarla kar yağan iç Anadolu
bölgelerinde veya kar yağma olasılığı yüksek yollarda yanınızda bulundurup
ihtiyaç anında takıp işiniz bitince nispeten kolayca çıkarabileceğiniz
yapıdadırlar. Kolay takılabilir demek anında herkes tarafından mükemmelen
takılabilir demek değildir. Sadece takmak için lastiğin sökülmemesini ifade
eder. Acemiler için onu da takmak kolay değildir. Ayrıca halen duran bir
arabanın lastiğini anında saracak bir teknoloji olmadığı için arada inip
kılavuz zinciri çekerek takmatik zincirleri sıkıştırmanız gerekir. Zincir iyi
sıkılmaz ve gevşek kalırsa kısa zamanda kopar. Ayrıca serbestçe sallanan
kısımlar aracın kasasına çarparak zarar verir.
Serme zincirlerin kılavuz
zincirleri ve iskeletleri yoktur. Lastiği söker, zinciri giydirir ve
sabitlersiniz. Sonrada lastiği geri takarsınız. Başka ayar
gerektirmezler. Bazı tecrübeli şoförler lastiğin altına zinciri serip aracı
geri geri götürerek zinciri altlarına alır ve lastiği sökmeden zinciri
takarlar. Ancak bu iş hem bir yardımcı
hem de tecrübe gerektirdiği için zordur. Üstelik bazı zincirlerin her iki yanında
da sıkıştırma lastiği olduğundan bunu yapamazsınız. Bu yüzden bu zincirler uzun
süre zincirle gideceğiniz zamanlarda anlamlıdır. Örneğin ankara’ dan çıkıp
erzurum’a gideceğinizde anlamlıdır. Ancak sadece afyon’da kar olabilir
dediğiniz yolculuklarda takmatik daha efektif bir çözümdür.
50-60 km kar var sonra yol açık
sonra bir daha kar yağabilir gibi durumlarda takmatik açık ara öndedir ancak
yol tutuşu asla serme gibi olmaz.
Desenlerine göre sınıflandırma
ise zincirin takıldıktan sonra sahip olduğu zincir desenidir. H tipi zincirde
sadece lastiği dik kesen zincir parçaları olur. Sadece düz gidişlerde size
çekiş sağlar ancak dönüşlerde ve frende fazla bir katkı sağlamaz. Çünkü lastik
üzerinde zincirin temas etmediği çok fazla alan vardır. Ayrıca lastiği dik
kesen zincir parçalarını tutan ara parçalar olmadığı için biraz bile zorlansa
ara zincirler kopar. Ömrü kısadır. Asfaltta da çok fazla ses ve titreşim yapar.
Maliyet açısından bir avantajı da olmadığı için bugün piyasadan hemen hemen
silinmiştir. Sadece bazı merdiven altı ürünlerde bu desen kaldı. Alırken dikkat
edin.
Y tipi aslında v tipidir ama
nedense adı y konmuş. H tipindekinden farklı olarak ara zincir parçaları
lastiği dik değil açılı keser. Kenar zincirlerine bağlı ve lastiğin yüzeyini
zig zaglar halinde kesen ara zincirler şeklinde desenlidir. H tipine göre
%10-20 civarı daha efektiftir ancak aynı dezavantajlar devam eder ve bu desen
de ömürsüzdür. Bu desen de ortadan kalkmak üzeredir. H tipi kadar bile
rastlayamazsınız.
X tipi lastiği x şeklinde kesen
veya hafif eğimli yüzey zincirlerini birbirine bağlayan asimetrik bir başka
zincir parçasından oluşur. Lastiğe teması kesintisiz olduğundan çok daha iyi
bir yol tutuş sağlar. Dönüş, fren ve buz üzerinde performansı çok daha iyidir.
Üstelik zincir parçalarının tamamı birbirine bağlı olduğundan daha dayanıklı
bir desendir.
Mahmuzlu zincir genelde x tipi
desene sahiptir (başka desen de olabilir) ancak üzerinde simetrik veya
asimetrik olarak dağılmış kalın demir parçaları vardır. Çok kalın karda ve her
türlü buzda sorunsuz yol tutuş sağlar. Genelde uzun süreli ve kesintisiz
kullanım için tercih edildiklerinden takmatik türleri pek bulunmaz. 1988den bu
yana ben rastlamadım. Baklaları genelde bu ağırlığı taşıması için daha kalın
olduğundan oldukça da dayanıklıdır. Hiçbir zincir kar veya buz olmayan yol için
iyi değildir ancak mahmuzlu zincirler kuru zeminde lastiğe çok daha fazla zarar
verir daha çok zarar görür. Bu nedenle amatör kullanıcıya yönelik modelleri
bulunmaz. Daha ağır vasıtalar veya sürekli kar üstünde yolculuk yapan sürücüler
içindir.
Zincirlerin avantajları:
Zincirler yapıları gereği çok iyi
yol tutuş sağlarlar. Buz üzerinde en etkili lastik desteğini sağlarlar. Taze
kar, sıkışmış kar, çamurlu kar ve buz üzerinde etkilidirler. X tipi ve mahmuzlu
zincirler hem daha iyi yol tutuş hem de fren ve dönüşlerde % 100’e yakın fayda
sağlarlar. Kar ve buz olmayan zeminde kullanılmadıkça oldukça da
dayanıklıdırlar. Teker yarıdan fazla bire karın içinde olsa çekiş güçleri devam
eder.
Zincirlerin dezavantajları:
Çok sesli ve titreşimlidirler.
Otomatik vitesli araçlarda ve absli araçlarda zamanla elektronik aksama zarar
verirler. Kalın karda kullanılmaları halinde zarar minimaldir ancak kullanıcı
dikkati ister. Ayrıca duruma göre değişmekle beraber zincir lastiğin ömründen
götürür. Taze karda az asfalt zeminde çok ama bir şekilde lastiğe zarar verir.
Kopması durumunda araca zarar
verebilir. Lastiğe tam uymayan veya takmatiklerde iyi sıkıştırılmamış zincirler
hem daha kolay kopar hem de araca zarar verebilirler.
Ne kadar kolaylaştırılmış olursa
olsun sökülüp takılmaları hala zordur. Kısa süreli kullanımlara ve acemilere
göre değildirler. Kullanıcı hatalarından çok fazla etkilenirler.
Diğer alternatifler içinde
maliyeti nispeten yüksek bir seçenektir. Ancak maliyet etkinlik açısından en
uygunudur. Tek sorun sık ve uzun süre karla kaplı alanlarda efektif olurlar.
Senede 1 defa kar yağan yerlerde bazen yük olur.
Kötü yol ve balçıkta bu iş için
yapılmış bir model kullanmıyorsanız faydasızdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder