18 Şubat 2017 Cumartesi

kar çorabı

bu yazı pilbilgi.blogspot.com adresinde yayınlanmıştır. yazının daha uzun, resimli ve karşılaştırmalı versiyonu pilbilgi.blogspot.com adresinde bulunabilir. kaynak göstererekl alıntı yapılabilir



Kar çorabı:
80’lerde ve 90’ların başında bu tip geçici çözümler piyasada yoktu. Takmatik zincirler bile 90’ların ortalarından itibaren bulunabilir hale geldi. Normal zincirlerse hem her yerde bulunmuyordu hem de takmak o kadar zordu ki kolay kolay kimse takmakla uğraşmazdı.
O yıllarda aniden kar bastırdığında veya bugünkü gibi ana caddeleri açık ara sokakları unuttuklarında iç anadoluda lastiğe eskilerin deyimiyle çaput bağlardık. Eski havlu, gömlek, pantolon bacağı gibi tekstil ürünlerini bugünkü plastik kelepçeler gibi janta bağlar kendimizi kurtarırdık. Çok kısa bir süreliğine kalın pamuklu savan kumaşını lastik şeklinde kesip kenarlarına don lastiği dikerek lastiğe giydirilen ürünler piyasaya çıktı ancak ömürleri kısa oldu. Artık takmatik veya plastik pençe gibi ürünler daha makul fiyatlara satıştaydı. Ayrıca tekstil ürünleri kısa zamanda ıslanıyordu ve özelliğini kaybediyordu. Sentetik kumaşlarda da yol tutuş çok zayıftı. Zaten kullanılan teknoloji de oldukça ilkel olduğundan ürünler çok dayanıksızdı. Don lastiğiyle giydirilen bir çorabın 1 tonluk arabaya uzun süre dayanması mümkün değildi. Bu nedenle 1-2 sezon içerisinde piyasadan silindiler.
bu yazı pilbilgi.blogspot.com adresinde yayınlanmıştır. yazının daha uzun, resimli ve karşılaştırmalı versiyonu pilbilgi.blogspot.com adresinde bulunabilir. kaynak göstererekl alıntı yapılabilir
Biri bizden görüp de mi aldı geliştirdi yoksa alemin tek akıllısı biz olmadığımız için başkası da aynı sonuca başka yoldan mı vardı bilmiyorum ancak şimdilerde kar çorabı adında bir ürün piyasada. Amacına daha uygun sentetik kumaşlardan imal edilmiş daha düzgün dengeye sahip ürünler artık piyasada. Her zamanki gibi bol miktarda taklit kalitesiz ürün piyasayı sarmış durumda. Hangi marka iyidir onu da bilmiyorum çünkü hepsini kullanma şansım yok. Ancak kaliteleri fiyatlarıyla orantılı diyebilirim.
Avantajları kolay takılıp çıkarılması, hafif ve ucuz oluşu. Çok kalitelileri bile zincir kadar fiyata sahip. Hızla takılabilir bir o kadar hızla da sökülebilir. Arada inip germek veya yeniden dengelemek zorunluluğu yok. Bir kere takıldı mı kendi lastiğin durumuna göre lastiğe oturur. Çıkardıktan sonra da yıkanarak temiz pak olur. Çoğu model çamaşır makinesine bile girebilir. Neredeyse sıfır ses ve sıfır titreşim ile pençe kullanımının bile soru işareti olduğu otomatik vitesli ve çok elektronik parçalı araçlarda güvenle kullanılabilir.
Dezavantajları elbette var. Ömrü sınırlıdır. Taze karda hemen hiç zarar görmeden kullanılabilir ancak buzda, sertleşmiş karda yavaş yavaş aşınır. Asfalta hızlı, parke taşta daha hızlı, stabilize yolda ise çok hızlı aşınır. Bazı yerlerde 500 km ömürden bahsedilmiş. Bu ömrün taze kardaki ömür olduğunu sanmıyorum. Ancak asfaltta kullanım ömrü mü yoksa karma kullanımdaki ömrü mü bilmiyorum. Bir tane harcayarak deneyecek param da olmadı. Kuru asfaltta 500 km bile dayanacağını zannetmem. Stabilize zeminli yolda 1 saat bile dayanamayacağını öngörebilirim. Bu nedenle avcılık gibi outdoor amaçlı kullanımlarda iyi bir alternatif değildir. Bir diğer dezavantaj da ne kadar sentetik olursa olsun tekstil malzemedir ve zamanla ıslanır. Bu nedenle kar çorabını lastiğinizde takılı bırakmayın. Gece dona çekerse ve siz çözülmeden aracınızı hareket ettirirseniz çorabı oracıkta yırtarsınız.
Taze karda çoğu durumda pençelerden bile iyidirler. Ezilmiş sert karda performansları düşer ancak hala sizi gideceğiniz yere götürür. Buzda eğer ıslanmamışsa her şartta lastikten iyi bir çekiş sunar ancak bazen çok dik yokuşlarda arada tekerin boşa döndüğü vakidir. Islanmışsa buzda dikkatli olun çünkü arada çorapta da buzlanma oluyor ve kayma yapabiliyor. Düz yolda verdiği avantajın tamamını frende ve dönüşlerde de verir.
Ancak balçıkta ve çamurlaşmış karda çok kötüdür. Bazen lastiğin kendi kadar bile tutuş sağlamaz. Kumda denemedim ama mucize beklememek gerek diye düşünüyorum. Çamurlaşmış veya yarı sulu karda çorap zamanla ıslanır ve buz üzerinde performansını kaybeder. Hareket halinde sıkıntı olmaz ama kısa süreli de olsa durduğunuzda çorap donar. Donmanın derecesine bağlı olarak çorap parçalanır veya performans kaybeder.
Donmasa bile çamurlaşmış sulu kardan sonra ıslanan çorabın etkisi azalır. Bazı üreticiler sulu karda kullandıktan sonra çıkarıp çorabı çırpmanızı önerse de etrafa saçılan yol çamurunun sizi de mahvedeceği ve o soğukta çoraba tak çıkar yapmayı kimsenin düşünmeyeceği açıktır. Anlamsız bir tavsiye bence. Benim tavsiyem yanınızda sofra tuzu bulundurun ve durakladığınızda çorapların üzerine tuz serpin. Donmasını önler. Eğer çamurlu kar veya balçıkla ıslanmışsa bulaşık deterjanı ve tuzlu suyu tekere döktükten sonra tuzlayın. İşe yarayacaktır.
Çok sık karla karşılaşıyorsanız veya uzun süre gidecekseniz çekiş olmayan tekere de çorap takın. Fren ve dönüşlerde faydası yarı yarıya artar. Ayrıca çoraplarınızdan bir veya ikisi yırtılırsa elinizde yedek olur. İç Anadolu da yaşarken daima iki ayrı türde kar destek sistemi bulundururdum. Ne kullanıyor olursanız olun her an kırılabileceğini unutmayın. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder