bu yazı pilbilgi.blogspot.com adresinde yayınlanmıştır. yazının daha uzun, resimli ve karşılaştırmalı versiyonu pilbilgi.blogspot.com adresinde bulunabilir. kaynak göstererekl alıntı yapılabilir
Kar çorabı:
80’lerde ve 90’ların başında bu
tip geçici çözümler piyasada yoktu. Takmatik zincirler bile 90’ların
ortalarından itibaren bulunabilir hale geldi. Normal zincirlerse hem her yerde
bulunmuyordu hem de takmak o kadar zordu ki kolay kolay kimse takmakla
uğraşmazdı.
O yıllarda aniden kar
bastırdığında veya bugünkü gibi ana caddeleri açık ara sokakları unuttuklarında
iç anadoluda lastiğe eskilerin deyimiyle çaput bağlardık. Eski havlu, gömlek,
pantolon bacağı gibi tekstil ürünlerini bugünkü plastik kelepçeler gibi janta
bağlar kendimizi kurtarırdık. Çok kısa bir süreliğine kalın pamuklu savan
kumaşını lastik şeklinde kesip kenarlarına don lastiği dikerek lastiğe
giydirilen ürünler piyasaya çıktı ancak ömürleri kısa oldu. Artık takmatik veya
plastik pençe gibi ürünler daha makul fiyatlara satıştaydı. Ayrıca tekstil
ürünleri kısa zamanda ıslanıyordu ve özelliğini kaybediyordu. Sentetik
kumaşlarda da yol tutuş çok zayıftı. Zaten kullanılan teknoloji de oldukça
ilkel olduğundan ürünler çok dayanıksızdı. Don lastiğiyle giydirilen bir
çorabın 1 tonluk arabaya uzun süre dayanması mümkün değildi. Bu nedenle 1-2
sezon içerisinde piyasadan silindiler.
bu yazı pilbilgi.blogspot.com adresinde yayınlanmıştır. yazının daha uzun, resimli ve karşılaştırmalı versiyonu pilbilgi.blogspot.com adresinde bulunabilir. kaynak göstererekl alıntı yapılabilir
Biri bizden görüp de mi aldı
geliştirdi yoksa alemin tek akıllısı biz olmadığımız için başkası da aynı
sonuca başka yoldan mı vardı bilmiyorum ancak şimdilerde kar çorabı adında bir
ürün piyasada. Amacına daha uygun sentetik kumaşlardan imal edilmiş daha düzgün
dengeye sahip ürünler artık piyasada. Her zamanki gibi bol miktarda taklit
kalitesiz ürün piyasayı sarmış durumda. Hangi marka iyidir onu da bilmiyorum
çünkü hepsini kullanma şansım yok. Ancak kaliteleri fiyatlarıyla orantılı
diyebilirim.
Avantajları kolay takılıp çıkarılması,
hafif ve ucuz oluşu. Çok kalitelileri bile zincir kadar fiyata sahip. Hızla
takılabilir bir o kadar hızla da sökülebilir. Arada inip germek veya yeniden
dengelemek zorunluluğu yok. Bir kere takıldı mı kendi lastiğin durumuna göre
lastiğe oturur. Çıkardıktan sonra da yıkanarak temiz pak olur. Çoğu model
çamaşır makinesine bile girebilir. Neredeyse sıfır ses ve sıfır titreşim ile
pençe kullanımının bile soru işareti olduğu otomatik vitesli ve çok elektronik
parçalı araçlarda güvenle kullanılabilir.
Dezavantajları elbette var. Ömrü
sınırlıdır. Taze karda hemen hiç zarar görmeden kullanılabilir ancak buzda,
sertleşmiş karda yavaş yavaş aşınır. Asfalta hızlı, parke taşta daha hızlı,
stabilize yolda ise çok hızlı aşınır. Bazı yerlerde 500 km ömürden bahsedilmiş.
Bu ömrün taze kardaki ömür olduğunu sanmıyorum. Ancak asfaltta kullanım ömrü mü
yoksa karma kullanımdaki ömrü mü bilmiyorum. Bir tane harcayarak deneyecek
param da olmadı. Kuru asfaltta 500 km bile dayanacağını zannetmem. Stabilize
zeminli yolda 1 saat bile dayanamayacağını öngörebilirim. Bu nedenle avcılık
gibi outdoor amaçlı kullanımlarda iyi bir alternatif değildir. Bir diğer
dezavantaj da ne kadar sentetik olursa olsun tekstil malzemedir ve zamanla
ıslanır. Bu nedenle kar çorabını lastiğinizde takılı bırakmayın. Gece dona
çekerse ve siz çözülmeden aracınızı hareket ettirirseniz çorabı oracıkta
yırtarsınız.
Taze karda çoğu durumda
pençelerden bile iyidirler. Ezilmiş sert karda performansları düşer ancak hala
sizi gideceğiniz yere götürür. Buzda eğer ıslanmamışsa her şartta lastikten iyi
bir çekiş sunar ancak bazen çok dik yokuşlarda arada tekerin boşa döndüğü
vakidir. Islanmışsa buzda dikkatli olun çünkü arada çorapta da buzlanma oluyor
ve kayma yapabiliyor. Düz yolda verdiği avantajın tamamını frende ve dönüşlerde
de verir.
Ancak balçıkta ve çamurlaşmış
karda çok kötüdür. Bazen lastiğin kendi kadar bile tutuş sağlamaz. Kumda
denemedim ama mucize beklememek gerek diye düşünüyorum. Çamurlaşmış veya yarı
sulu karda çorap zamanla ıslanır ve buz üzerinde performansını kaybeder.
Hareket halinde sıkıntı olmaz ama kısa süreli de olsa durduğunuzda çorap donar.
Donmanın derecesine bağlı olarak çorap parçalanır veya performans kaybeder.
Donmasa bile çamurlaşmış sulu
kardan sonra ıslanan çorabın etkisi azalır. Bazı üreticiler sulu karda
kullandıktan sonra çıkarıp çorabı çırpmanızı önerse de etrafa saçılan yol
çamurunun sizi de mahvedeceği ve o soğukta çoraba tak çıkar yapmayı kimsenin
düşünmeyeceği açıktır. Anlamsız bir tavsiye bence. Benim tavsiyem yanınızda
sofra tuzu bulundurun ve durakladığınızda çorapların üzerine tuz serpin.
Donmasını önler. Eğer çamurlu kar veya balçıkla ıslanmışsa bulaşık deterjanı ve
tuzlu suyu tekere döktükten sonra tuzlayın. İşe yarayacaktır.
Çok sık karla karşılaşıyorsanız
veya uzun süre gidecekseniz çekiş olmayan tekere de çorap takın. Fren ve
dönüşlerde faydası yarı yarıya artar. Ayrıca çoraplarınızdan bir veya ikisi
yırtılırsa elinizde yedek olur. İç Anadolu da yaşarken daima iki ayrı türde kar
destek sistemi bulundururdum. Ne kullanıyor olursanız olun her an
kırılabileceğini unutmayın.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder