18 Şubat 2017 Cumartesi

kar pençesi

bu yazı pilbilgi.blogspot.com adresinde yayınlanmıştır. yazının daha uzun, resimli ve karşılaştırmalı versiyonu pilbilgi.blogspot.com adresinde bulunabilir. kaynak göstererekl alıntı yapılabilir


Kar pençesi:
Öncelikle kar pençesi ve kar paleti sıklıkla birbirinin yerine kullanılır ancak aynı şey değildirler. Paletler tek parçadır. Pençelerse birden fazla parça halinde lastiğe takılırlar. Paletler lastiğin tamamını kaplamasa bile paketinden çıkarıldığında tek parçadır ve lastiği saracak şekilde takılırlar. Pençelerse küçük parçalar halindedir ve montajları lastiğin takıldıkları yerleriyle sınırlıdır. Satış ilanlarında buna dikkat edilmez ancak ayrımları budur.
bu yazı pilbilgi.blogspot.com adresinde yayınlanmıştır. yazının daha uzun, resimli ve karşılaştırmalı versiyonu pilbilgi.blogspot.com adresinde bulunabilir. kaynak göstererekl alıntı yapılabilir

3 türü mevcut: Lastiğe takılan tek bir  parçadan ibaret tekli pençeler, birkaç parça halinde lastiğe takılan pençeler ve lastik yüzeyinin bir kısmına oturan pençeler.
Lastiğe takılan tek parçalı pençeler hiçbir işe yaramadıkları için piyasadan kalktı. Bunun yerine her bir lastikte 3-4 ayrı yere takılan çok parçalı pençeler çıktı. Çok ucuz taklitleri piyasaya hızla yayıldığı içinde hızla kullanıma girdiler.
Avantajları küçük parçalar halinde olmaları nedeniyle kolay taşınabilmeleri ve çok kolay takılabilmeleridir. Diğer bir avantaj olarak ucuz olmaları öne sürülse de kaliteli bir ürün zincirin 2 katı fiyatlıdır. Ucuz modeller, çoğunlukla plastik kelepçe gibi takılanlar, sürekli bir kullanımdan çok park yerinden çıkma, eve gelip son yokuşta takılma, birkaç ara sokaktan geçme gibi çok kısa süreli kullanımlar için uygunlar. 10-15 dk içinde kopuyorlar. Çok kaliteli cırt kelepçeli pençeler var ancak fiyatları zincirden fazla. Ucuzlarda da yolda kalmam diye güvenmeyin.
Bu ürünleri tanımadan önce yanımda bulunsun diye 1 paket aldım. Satıcı sökülüp geri takılabilen modelden göndermedi diye bir de kızdım. 10 yıldır kar yapmayan yere kar yağdı ve 6 km içinde tüm pençeler koptu. Adamlara boşuna kızmışım çünkü zaten söküp geri kullanacak kadar dayanmıyorlarmış.
Bir diğer avantajları birkaç parça halinde olduklarından ihtiyaca göre 3 parçadan bir veya ikisini takarak yola devam etmek mümkün olabildiği gibi birkaç parçası kopmuş bir paket benzer bir ürünle beraber veya birleştirilerek kullanılabilirler. Zincirden birkaç bakla koptu mu zincir hurda olur. Paletlerden biri parçalandı mı genelde aynı marka ve modelden palet bulamazsınız ve desen uyumsuzluğu yaşamamak için sağlam olanı da çöpe atarsınız. Ancak pençelerde bir parça bir model diğeri başka model de olsa kullanmak mümkündür. Pençelerden çok büyük yol tutuş beklenmediğinden desen uyumsuzluğu daha küçük bir sorundur.
En büyük dezavantajları kolay zarar görmeleridir. Çok dayanıklı kaliteli modeller de oldukça pahalı olduğundan pek bir avantaj bırakmaz. Genelde sessiz ve titreşimsizdirler ancak zincirli modelleri mevcuttur ve onlar gayet sarsıntılıdır.
Diğer bir dezavantajları da yol tutuşa olan katkıları düşüktür. En iyi model %50 fayda sağlar. Taklit ürünler o kadarını da vermez. Ayrıca dönüş ve frende faydaları biraz şansa bağlıdır. Lastik yüzeyinin tamamını örtmediklerinden fren ve dönüşlerde kayma yapabilirler. Zincirli modellerde fayda biraz daha fazlaysa da teker yüzeyinde hala çok fazla boşluk kaldığından mucize beklemeyin. Bu grup malzemelerin amacı size uzun süre her şartta sürüş konforu sağlamak değil kısa üreliğine, ara sokaktan çıkana kadar, işinize veya evinize giderken ara sokakları atlatana kadar veya uzun yolda sığınacak bir yer bulana kadar destek sağlamaktır.
Lastiğin yere temas eden yüzeyine takılan metal şerit halinde pençe piyasada mevcut. Kullanmadım. Araştırdığım kadarıyla sadece tahmin yürütebilirim. Plastik modellere göre daha iyi bir tutuş sağlayacaktır. Özellikle buzda ciddi fayda sağlayacağı düşünülebilir. Çelik ve tırnaklı.
Takması ne kadar kolay olur bilmiyorum ama bana soğukta çok kolay olmayacaktır gibi geldi. Metal sonuçta. Ayrıca yanlardan pençeyi tutacak başka bir mekanizma olmadığı için pençe ile yol arasındaki sürtünmenin tüm baskısı lastiğin dişlerine binecektir. Zaten firmanın kendisi de belirli diş kalınlığı ve aralığındaki lastiklerde kullanılmasını tavsiye etmiş ki bu da bizi diğer bir dezavantaja getiriyor. Bu tip pençeler her lastiğe uyumlu değildir. Hatta eski lastiklere de uyumlu değil. Ucuz olmayan fiyatlarını da düşünürsek çok büyük fayda sağlamayacaktır.
Türü önemli olmamakla birlikte pek çok kar pençesi reklamında kötü yol koşullarında da kullanılacağı söylense de bu konuda ek bir faydalarını görmedim. Kısa zamanda kopuyorlar. Birkaç yüz liralık orijinal ürünlerle de denemedim.  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder