bu yazı pilbilgi.blogspot.com adresinde yayınlanmıştır. yazının daha uzun, resimli ve karşılaştırmalı versiyonu pilbilgi.blogspot.com adresinde bulunabilir. kaynak göstererekl alıntı yapılabilir
Kar pençesi:
Öncelikle kar pençesi ve kar
paleti sıklıkla birbirinin yerine kullanılır ancak aynı şey değildirler.
Paletler tek parçadır. Pençelerse birden fazla parça halinde lastiğe
takılırlar. Paletler lastiğin tamamını kaplamasa bile paketinden çıkarıldığında
tek parçadır ve lastiği saracak şekilde takılırlar. Pençelerse küçük parçalar
halindedir ve montajları lastiğin takıldıkları yerleriyle sınırlıdır. Satış
ilanlarında buna dikkat edilmez ancak ayrımları budur.
bu yazı pilbilgi.blogspot.com adresinde yayınlanmıştır. yazının daha uzun, resimli ve karşılaştırmalı versiyonu pilbilgi.blogspot.com adresinde bulunabilir. kaynak göstererekl alıntı yapılabilir
3 türü mevcut: Lastiğe takılan
tek bir parçadan ibaret tekli pençeler,
birkaç parça halinde lastiğe takılan pençeler ve lastik yüzeyinin bir kısmına
oturan pençeler.
Lastiğe takılan tek parçalı
pençeler hiçbir işe yaramadıkları için piyasadan kalktı. Bunun yerine her bir
lastikte 3-4 ayrı yere takılan çok parçalı pençeler çıktı. Çok ucuz taklitleri
piyasaya hızla yayıldığı içinde hızla kullanıma girdiler.
Avantajları küçük parçalar
halinde olmaları nedeniyle kolay taşınabilmeleri ve çok kolay
takılabilmeleridir. Diğer bir avantaj olarak ucuz olmaları öne sürülse de
kaliteli bir ürün zincirin 2 katı fiyatlıdır. Ucuz modeller, çoğunlukla plastik
kelepçe gibi takılanlar, sürekli bir kullanımdan çok park yerinden çıkma, eve
gelip son yokuşta takılma, birkaç ara sokaktan geçme gibi çok kısa süreli
kullanımlar için uygunlar. 10-15 dk içinde kopuyorlar. Çok kaliteli cırt
kelepçeli pençeler var ancak fiyatları zincirden fazla. Ucuzlarda da yolda
kalmam diye güvenmeyin.
Bu ürünleri tanımadan önce
yanımda bulunsun diye 1 paket aldım. Satıcı sökülüp geri takılabilen modelden
göndermedi diye bir de kızdım. 10 yıldır kar yapmayan yere kar yağdı ve 6 km
içinde tüm pençeler koptu. Adamlara boşuna kızmışım çünkü zaten söküp geri
kullanacak kadar dayanmıyorlarmış.
Bir diğer avantajları birkaç
parça halinde olduklarından ihtiyaca göre 3 parçadan bir veya ikisini takarak
yola devam etmek mümkün olabildiği gibi birkaç parçası kopmuş bir paket benzer
bir ürünle beraber veya birleştirilerek kullanılabilirler. Zincirden birkaç
bakla koptu mu zincir hurda olur. Paletlerden biri parçalandı mı genelde aynı
marka ve modelden palet bulamazsınız ve desen uyumsuzluğu yaşamamak için sağlam
olanı da çöpe atarsınız. Ancak pençelerde bir parça bir model diğeri başka
model de olsa kullanmak mümkündür. Pençelerden çok büyük yol tutuş
beklenmediğinden desen uyumsuzluğu daha küçük bir sorundur.
En büyük dezavantajları kolay
zarar görmeleridir. Çok dayanıklı kaliteli modeller de oldukça pahalı
olduğundan pek bir avantaj bırakmaz. Genelde sessiz ve titreşimsizdirler ancak
zincirli modelleri mevcuttur ve onlar gayet sarsıntılıdır.
Diğer bir dezavantajları da yol
tutuşa olan katkıları düşüktür. En iyi model %50 fayda sağlar. Taklit ürünler o
kadarını da vermez. Ayrıca dönüş ve frende faydaları biraz şansa bağlıdır.
Lastik yüzeyinin tamamını örtmediklerinden fren ve dönüşlerde kayma
yapabilirler. Zincirli modellerde fayda biraz daha fazlaysa da teker yüzeyinde
hala çok fazla boşluk kaldığından mucize beklemeyin. Bu grup malzemelerin amacı
size uzun süre her şartta sürüş konforu sağlamak değil kısa üreliğine, ara
sokaktan çıkana kadar, işinize veya evinize giderken ara sokakları atlatana
kadar veya uzun yolda sığınacak bir yer bulana kadar destek sağlamaktır.
Lastiğin yere temas eden yüzeyine
takılan metal şerit halinde pençe piyasada mevcut. Kullanmadım. Araştırdığım
kadarıyla sadece tahmin yürütebilirim. Plastik modellere göre daha iyi bir
tutuş sağlayacaktır. Özellikle buzda ciddi fayda sağlayacağı düşünülebilir.
Çelik ve tırnaklı.
Takması ne kadar kolay olur
bilmiyorum ama bana soğukta çok kolay olmayacaktır gibi geldi. Metal sonuçta.
Ayrıca yanlardan pençeyi tutacak başka bir mekanizma olmadığı için pençe ile
yol arasındaki sürtünmenin tüm baskısı lastiğin dişlerine binecektir. Zaten
firmanın kendisi de belirli diş kalınlığı ve aralığındaki lastiklerde
kullanılmasını tavsiye etmiş ki bu da bizi diğer bir dezavantaja getiriyor. Bu
tip pençeler her lastiğe uyumlu değildir. Hatta eski lastiklere de uyumlu
değil. Ucuz olmayan fiyatlarını da düşünürsek çok büyük fayda sağlamayacaktır.
Türü önemli olmamakla birlikte
pek çok kar pençesi reklamında kötü yol koşullarında da kullanılacağı söylense
de bu konuda ek bir faydalarını görmedim. Kısa zamanda kopuyorlar. Birkaç yüz
liralık orijinal ürünlerle de denemedim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder