Arabalarda diyot nedir neden vardır:
Aracımızın motoru çalışırken
elektrik ihtiyacımızı karşılayan ve bizim şarj dinamosu diye bildiğimiz bir
sistem vardır. Bildik jeneratör mantığıyla çalışır. Motor krank mili döndükçe
bir kayış veya zincirle motor bloğuna bağlı bir jeneratörü döndürür ve elektrik
üretir.
Arabalardaki elektrik sistemi
doğru akımla çalışır, akümüz doğru akım verir o zaman motor çalışırken üretilen
elektriğin de doğru akım olması gerekir.
Akü akım türleri gibi bilgilerle
bu makalenin orijinaline pilbilgi.blogspot.com adresinden ulaşılabilir.
Eskiden arabalarda motor
çalışırken elektriği üreten parça dinamoydu ve doğru akım üretirdi. Ancak 1970lerin
sonundan itibaren arabaların elektrik ihtiyacı arttı. 1960 model bir aracın
elektrik ihtiyacı farları, kaloriferi, sinyal lambaları, ve düşük güçlü bir
benzin pompasından ibarettir. Hatta karbüratörlü araçların bir kısmında benzin
pompası bile bulunmazdı. Radyatör fanı, radyatör su pompası gibi parçaların
çoğu elektrikli değildi ve gücünü motordan alırdı. Arka cam rezistansı, cam su
püskürtme motoru gibi parçalar çoğunlukla yoktu. Elektrikli cam ve aynalar
genellikle filmlerde görülen özelliklerdi.
Bu durumda 50 amper bir arabaya fazla fazla yeterdi.
50 amperlik dinamo bile bir hayli
büyüktür. Üstelik 50 amper üretmek için motora getirdiği ek yük çok fazla
olduğundan ses yakıt tüketimi gibi faktörlerde çok dezavantajlıydı.
Gerek artan elektrik ihtiyacı,
gerek gelişen elektronik imkanları gerekse değişen istekler (daha sessiz motor,
daha az yakıt tüketimi…vb) arabalarda elektrik üreteci olarak dinamo kullanımının
terk edilmesine neden oldu. 4 silindirli bir araca takılacak 100 amperlik
dinamo motor kapağının altında 3 tane 60lık akü büyüklüğünde yer kaybı demekti.
Oysa aynı kapasitedeki alternatör hem 4 kat daha küçüktür, hem daha sessizdir
hem de kullanılan elektrikle orantılı geri basınç yaratacağından düşük elektrik
tüketiminde düşük yakıt tüketimi imkanı doğacaktı. Dinamoların geri basıncı
sabittir. Ne kadar elektrik kullandığınızla ilişkili değildir.
Bu nedenle motorlu araçlarda
artık elektrik üreteci olarak dinamo değil alternatör kullanılmaktadır.
Alternatör alternatif akım
üretir. Alternatif akımı kullanabilecek elektrik sistemine sahip araba kolaylıkla
yapılabilir ancak önümüzde 2 engel vardır.
1- 1980lere
kadar milyonlarca motorlu araç zaten yollara çıkmıştır. Alternatif akım
sistemli arabaları da piyasaya sürünce eskilerin yedek parça ihtiyaçları sorun
olacaktır.
2- Alternatif
akım üreten bir akü veya pil hala yapılmadığından alternatif akıma göre sistemi
yapılmış araçlarda motor çalışmadığı zamanlarda elektrik ihtiyacını aküden
almak sorun olur. Aküden gelen doğru akımı alternatif akıma çevirmek mümkündür
ancak gerçek sinüs akım verebilen ve büyük kapasiteli bir invertör hem
pahalıdır hem de motor bölmesinde kolaylıkla bozulur. Çok fazla elektronik
parça ve elektronik kart içereceğinden açık hava şartları, titreşim ve motor
sıcağı sistemi riskli hale getirir.
Bu nedenle üretilen alternatif
akımı doğru akıma çevirmek daha kolay ve makul bir yaklaşım olarak kabul
edilmiştir. 10 amperlik doğru akımı alternatif akıma çevirmek için gereken
cihazın büyüklüğü 45lik bir akü kadardır ve sürekli kullanımda ömrü nadiren 10
yılı bulur. 5 yıldan sonra kapasite ve verim kaybı yaşanır. Oysa 10 amperlik
alternatif akımı doğru akıma çevirmek için gereken diyotun büyüklüğü yaklaşık 1
kesme şeker büyüklüğündedir ve kaliteli bir diyot 20 30 yıl dayanır.
Arabalarda her zaman kaliteli
diyot kullanılmaz. Ayrıca çoğu binek araçta elektrik ihtiyacı kadar diyot
kapasitesi kullanılır. Örneğin binek araçlarda hem yerden tasarruf hem de maliyeti
düşürmek için sağlam aküyü şarjlı tutmaya yetecek güçte bir elektrik sistemi
kurulur. Bu yüzden binek araçlarda kötü malzeme ve kötü kullanım, ağır
vasıtalarda da daha ağır şartlarda kullanım nedeniyle diyot arızası
yaşanabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder