Diyot arızası sebepleri:
1- Araçların
çoğunun akü şarj sistemi boş aküyü şarj etmek için değil dolu aküyü bakımlı
tutmak için yapılmıştır. Ortalama bir benzinli motor, hava sıcaklığı, marş
motorunun yaşı, kullanılan yağın kalitesi, motor segmanlarının durumu, yakıt
kalitesi, bujilerin durumu…vb nedenlerle değişmekle beraber 80-250 amper arası bir
akım çeker. Bu akım nadiren birkaç saniyeden fazla kullanılır. Motor çalıştıktan
sonra akünün şarjından sorumlu parça aküye 30-40 amper kadar bir akım uygular
ve akü şarj olunca kademeli olarak akımı 1-3 amperlik bakım şarjı (tickle şarj,
damla şarj) durumuna çeker. Pek çok konjektör bu 30-40 amperlik akımı ancak
15-20 dakika bilemedin yarım saat verebilir. Özellikle küçük benzinli
motorlarda bu süre nadiren yarım saati aşabilir. Boşalmış bir aküyü şarj etmek
istediğinizde yarım saatten fazla yüksek akım ihtiyacı duyulur. Bu durumda
konjektör şarjı kesmez ancak bu kadar uzun süre bu akımlarda çıkış vermek diyotlara
zarar verir. Bu nedenle sıklıkla boş akü doldurmak, sürekli boşalan kötü akü
kullanımı diyotların ömrünü azaltır. Ucuz olsun diye sürekli ikinci el veya
tamir görmüş akü kullananları görüyorum bazen. İlk zamanlar kendime görev bilip
uyarırdım. Artık uğraşmıyorum. Motor kapalıyken
set takılı arabasında müzik dinlemeyi sevenler sıkça aküyü bitirir veya aküyü
olması gerekenden çok aküyü boşaltacağı için şarj sistemini uzun süre kullanır.
Dikkat edin.
2- Bizde
arabaya ek elektrikli parça takılacağı zaman elektrik ustalarımız aküden
elektrik almaya bayılır. Otogaz ecu’su, led gündüz farı gibi 1-2 amperlik
parçalar genelde sorun olmaz ancak avcılar için projektör, halojen sis lambası,
arazi taşıtlarına vinç gibi yüksek güçlü eklerde elektriği aküden almak ayıptır.
Akünün şarjı tamamlanmayacağı için sürekli şarj oluyor gibi yüksek akım çekmeye
devam eder. Bu da önceki madde gibi diyotları zorlar. Akıllıca olan sigorta
kutusu girişinden elektrik almaktır. Negatif şaseli araçlarda (günümüz
araçlarının %90’ı) sigorta kutusu girişinden (+) kutbu alıp (-)yi gövdeden
almak akıllıca olacaktır. 2000lerin başına ait fiat, ford gibi araçlarda bile
akü için akıllı şarj sistemi varken bu sistemi elektrik ihtiyacı için kullanmak
arızaya davetiyedir. Renault 12,9,11,19da ve doğan şahin grubunda istediğinizi
yapın ama 2000 sonrası orta sınıf araçlarla 90 sonrası lüks araçlarda akü
şarjını ek elektrik için kullanmayın.
3- 1200cclik
motorla motor çalışırken 2000 dizel bir arabaya ara kablo ile marş destek
verecekseniz önce biraz bekleyip o akünün şarj olmasına izin verin. Marş alacak
arabanın motoru kapalı olsun. Kendi motor hacminizden büyük bir motora marş
desteği vereceğinizde büyük ihtimalle sizin akünüz yetmeyecektir ve arabanızın
elektrik sisteminden de elektrik tüketilecektir. 1,2 benzinli ile 1,6 benzinli
arabaya destek vermek sorun olmaz ancak 1,4 benzinli ile 2,0 dizele destek
olmak ciddi bir olaydır. 1,2-1,4 benzinli bir aracın marş ihtiyacı nadiren 150
amperi bulur. Yazın 100 amper bile değildir. Ancak 2,0 dizel bir araç yazın her
şey idealken bile 200 amper civarı akım kullanır. Kışın 300-350 amperi
kolaylıkla görür. Bu durumda bu kadar farkı arabanızın elektrik sistemi
kaldırmayabilir. Marş desteği vereceğiniz aracın aküsüyle kendinizinkini
karşılaştırın. Genelde aküler 1 numara büyük aküye destek olabilir. Örneğin 45
Ah akü 60Ah aküye, 60 Ah akü 72-75 Ah aküye, 72 Ah akü 90Ah aküye destek
olabilir. Ancak 45 veya 60 Ah aküyle 90Ah akü kullanan bir arabaya destek
vermek risklidir. Voltmetreniz varsa aküsü biten aracın akü voltajını ölçün.
12-12,5 volt arasındaysa kendi motorunuz kapalıyken bir deneyin. 12 voltun
altındaysa bir süre aküyü şarj edin ve 12-12,5 arasına gelene kadar bekleyin. Sonrasında
kendi motorunuzu kapatarak marş desteği verin. Diğer arabaya şarj desteği de
diyotları zorlar ve ömrünü kısaltır ama direk motor çalışırken marş desteği
vermek direk yakabilir. Voltmetreniz yoksa motorunuz kapalıyken marş desteği
verin. Çalışmazsa motorunuzu çalıştırıp, diğer arabanın aküsünü biraz şarj edip
öyle deneyin.
4- 1,5-1,6
altındaki motorlarda elektrik tüketimini abartmamaya ve fazla ek elektrikli
parça takmamaya çalışın. Dizel araçların daha güçlü bir şarj ihtiyacı
olduğundan daha güçlü diyot kullanırlar ancak benzinli araçların elektrik
sistemi biraz daha narindir. Diğer yandan fiat’larda diyotlar tam alternatörün
elektrik ihtiyacı kadardır ve alternatörü tam veya tama yakın kapasite uzun
süre kullanmak diyot ömrünü kısaltır. Örneğin 8valf 1,2 klimasız fiat albeanın
alternatör kapasitesi sadece 60 amperdir ve aracın tüm elektrik sistemleri aynı
anda çalışırsa tam sınırda gezersiniz. Arabayı sürekli gece farlar açık ve diğer
elektrikli aksam açık kullanırsanız büyük ihtimalle diyotlarınız zamanından
önce eskiyecektir. Bir de ek halojen veya klima takılıysa diyotlar 5 yılı
görmeyebilir. Fordlarda genelde kapasitenin %10-15 üzeri bir diyot kullanılır. Bu
sayede kapasitenin sonuna kadar elektrik kullansanız da diyotlardaki eskime
daha az olur. Renaultlarda da %5 kadar kapasite üzeri kullanıldığını duymuştum
ancak dacia gibi yan markaların durumunu bilmiyorum. Diğer araçlar hakkında
bilgim yok. Sadece binek araçlarda genelde kapasitenin düşük tutulduğunu biliyorum.
Aynı motor hacmindeki cross overlar, jipler, minivanlar, hafif ticariler gibi
büyük cüsseli araçlarda bineklerden biraz daha fazla elektrik kapasitesi
kullanılır.
5- Sürekli
kötü ve sarsıntılı yolda aracınızı kullanmak (özellikle bu yollar için
yapılmamış bir aracı) size sorun yaratır. Arabalarda kullanılan diyotlar genelde
sarsıntı ve titreşime dayanacak şekilde yapılır ancak diyotların bağlı
bulunduğu tablalarla diyotları bağlantısı genelde lehimdir. Lehimlerde genelde kurşun
kullanılır ve kurşun çok yumuşak bir metaldir. Uzun süre sarsıntı veya
titreşimde tuttuğu yerde gevşeyip diyotla tabla arasında temassızlık yapabilir.
Bu nadiren aracınızı kullanmanızı engelleyecek kadar büyük temassızlık yaratır
ancak ara ara temassızlık yapması hem uzun süre aracınızı dengesiz akımlarda kullanmanıza
neden olur hem de oksitlenmeyi kolaylaştırdığı için zamanla tüm tablanızı
kullanılmaz hale getirir. Uzun süre dengesiz akım aracın elektronik aksamına
zarar verebilir. Bu biraz aracınızın yapısına bağlı.
6- Dizel
araçlarda motorun çalışabilmesi için silindirin iç kısmının 300 dereceye kadar
ısıtılması gerekir. Bu da arabanın cinsine ve mevsimine göre yarım dakikalığına
40-80 amper arası bir akımın kullanılması demektir. Kullanılan bu ön akım
motorun kolay çalışmasını sağlar. Eğer bu ısıtma bujileri arızalıysa pistonun
içi yeterli sıcaklığa ulaşmaz ve motoru çalıştırmak için bazen dakikalarca marş
durumunda kalması gerekebilir. Bu aküyü her seferinde gereğinden fazla boşaltır
ve şarj sisteminin gereğinden fazla çalışmasına neden olur. O da diyotlara
fazla yük bindirir.
Güzel bilgiler
YanıtlaSilTesekkurler
Sil