Piller ve aküler-taşınabilir elektrik.
Araba aküsü ölçümü:
Ucuz
pahalı, büyük küçük tüm araçların teknolojisi ne olursa olsun bağımlı olduğu ve
teknolojisi pek değişmeyen yegane parçası aküsüdür. Sizi en çok yolda
bırakacak, yedeği olmayan ve olmazsa da olur denemeyecek bileşendir. Tek farla
500-600 kilometre gitmişliğim var. lastik patlasa yedeği var. pek çok
benzincide de tamiri yapılıyor. Hatta hazır kitleri var. Ancak aküde bunların
hiçbiri yok. Yedek aküsü olan kendimden başka kimseyi görmedim. Lamba veya
lastikçiyi dağ başında da bulursunuz ama aküyü bulamayabilirsiniz. Bulsanız da
paranız olmayabilir. Hepsi olsa bile aceleyle gitmeniz gerektiğinde akü motoru
çalıştıramazsa paranızın bir anlamı yoktur. Ya da uzakta bir tatil köyünde
radyo veya lambayı açık unuttuğunuz için arabanız çalışmadığında paranızla
rezil olursunuz. Ara kablo çoğu kişide yoktur, olanların çoğu ucuz yan
sanayidir ve yeterli akımı taşımaz, hepsi olsa ve araba çalışsa bile ya yine
durursam çalışır mı diye içiniz içinizi yer. İterek çalıştırmak veya genel
deyimiyle vurdurarak çalıştırmak da artık iyice elektronik olan arabalarda iyi
bir şey değildir. Bu nedenle akünüzün durumunu iyi bilmeniz gerekir.
Arabanızdaki
akü starter akü denen başlangıç enerjisini vermek üzere tasarlanmış yüksek c
değerli bir aküdür. Genelde karşılaşacağınız 60Ah akülerden kaliteli olan son
kuşak aküler 10 c yani 600 ampere kadar elektrik verebilir. Bunu kısa süre
verebilir ama yine de yapabilir. Bunun bedeli olarak bu akülerin plakaları çok
çok incedir ve kolay zarar görür. Genelde %70den fazla boşalma istenmez. Bu
nedenle araba çalışmazken yüksek güçlü cihazları çalıştırmayın. Akü %10 enerji
bile kalsa arabanızı yaz aylarında çalıştırabilir (aracın yaşı ve başka
dertleri olup olmaması da önemlidir) ancak o kadar boşalmış bir akü kısa
zamanda ölür. Arabaya set döşeyenler aküsüz kalmayı iyi bilirler. Çoğunun yedek
aküsü ve ara kablosu vardır. Ancak en kaliteli akülerinin bile 3-5 ay gibi kısa
sürelerde bittiğini görür ve anlam veremezler.
Starter aküler çok fazla derin deşarja uğrarsa ömrünü kısa zamanda
kaybeder. Hatta boşalan bir akünün bir daha adam olmayacağı yaygın bir kanıdır
ve doğrudur.
Akünüzü
pillerin kapasite ölçümü metodu ile ölçebilirsiniz ancak bunun için akünüzü
sökmeniz gerektiğinden pratik değildir hatta aracın aküsü sökülünce beyninde
sorun çıkabileceği radyosu kilitleneceği için çoğu zaman yapılmaması gereken
bir şeydir.
Bu
nedenle yük altında voltaj kavramı ile ölçüm yapmak hem pratiktir hem de çok az
yanılma payıyla sonuç verir.
Yeni aldığınız akü %100 dolu
değildir. Bu nedenle boşta veya hafif yükte 13 volt civarı bir gerilime
sahiptir. Şarj edilmiş ve yeni şarjdan
çekilmiş bir aküde 14-14.4 volt görebilirsiniz ancak bu uzun süre devam etmez.
Akülerin gerçek voltajı 13,6 volttur. Boşta veya hafif yükte bu değeri
okuyorsanız hiç korkmayın. Ancak özellikle küçük şehirlerde çok sık çalıştırmak
akünün şarj düzeyini düşürür. Bir de artık aracın üzerindeki elektrik ve sensör
yükü çok fazla olduğundan araba çalışmazken 13-13.5 volta arası bir değer
okuyorsanız aracınızın aküsü iyi durumdadır. Ayrıca marş anında akünüzün
voltajı 12 voltun altına inmiyorsa akünün iyi durumundan emin olabilirsiniz.
Yukarıda ölçüm kolaydır.
Aracınızı çalıştırmadan önce akünün dc voltajını ölçersiniz. Ardından voltmetreniz
aküye bağlıyken ekranı okuyabiliyorsanız siz, değilse birinden rica edin ve
marş çalıştırsın. Marş anındaki voltajı okuyun.
Boşta voltaj 12ye yaklaştıkça
akünüz yaşlanıyor demektir. Alkalin pillerin ve nikel pillerin aksine kurşun
akülerde voltaj ve doluluk doğru orantılıdır. Boşta veya hafif yükte 12 volt
veren bir akü %40-50 kapasite arasındadır anlamına gelir. Akü kapasitesinin en
az yarısını kaybetmiş demektir.
Tam olarak hangi değerde
aracınızın aküsünü değiştirin demek zordur. Çünkü marş araçtan araca
değişebilir. Küçük hacimli benzinli motorlarda (örn 1300 cc benzinli motor) 10
voltluk akü bile marş verebilir hatta yaz aylarında 9 voltluk akü bile zorlansa
da marş verebilir. Ancak marş anında akünün voltajı 10 voltun altına iniyorsa
risk altındasınız demektir ve önünüz kışsa yeni bir akü alın veya değiştirmeyi
biliyorsanız yedek akü alın.
Dizel araçlarda marş daha zor
olduğundan akü marş anında daha fazla zorlanır unutmayın. Lpgli araçlar için de
bu geçerlidir.
Bu durumda sadece akünün boştaki
voltajı değil marş anında verdiği voltajla birlikte karar verirseniz çok doğru
ve isabetli tahminler yapabilirsiniz.
Boştaki voltaj 13-13.5 arası,
marş anında 12 ve üzeri: Çok iyi korkmayın. Aküyü siz boşaltmazsanız o sizi
yolda bırakmaz.
Boştaki voltaj 12,5-13 arası,
marş anında 11-12 arası: iyi durumda korkmayın ancak tam kapasite kullanmayın
artık akünüzde rezerv güç bırakın. Ortalama %30 kayıp demektir.
Boştaki voltaj 12-12,5 arası,
marş anında 10-11 arası: o artık hasta ve yaşlı bir akü zorlamayın. İç Anadolu
hariç kışınızı çıkarır ancak arada şarja takın veya birkaç saatlik geziler
yapın. Motor çalışmazken uzun süre elektrik tüketmeyin ve 1-2 haftadan uzun
çalışmadan bırakmayın. Boşalma hızı daha fazladır.
Boştaki voltaj 12 den az, marş
anında 10 dan az: durum iyi değil. Artık risk altındasınız. 10 derecenin
altında veya 3-4 günlük beklemelerde bile akünüz ölebilir. İmkanınız varsa sık
sık şarja bağlayın. Motor çalışmazken risk almayın ve elektrik tüketmeyin.
Küçük araçlarda belki ancak büyük araçlarda (1500 ve üzeri) şimdiden
değiştirirseniz iyi olur.
Boştaki voltaj 11 den az, marş
anında 9dan az: hala yolda kalmadıysanız her gün en az 1 saat aracınız
çalışıyor ve çok küçük bir motoru var demektir. Yine de ateşle oynuyorsunuz.
Eğer boştaki voltaj ile marş
anındaki voltaj ölçümünüz farklı değerlere denk geliyorsa marş anındaki voltajı
esas alın ama eğer marş voltajı bir üst kademeye denk geliyorsa o grupta uzun
kalmayacağını da bilin. Akünüz kaliteli olduğundan yüksek akım vermekte
zorlanmıyordur ancak ömrü azalmıştır. Tersi durum varsa akünüzün iç plakaları
sülfatlanmıştır çok dayanmaz. Daha sık ölçüm yapın. Eğer uzun zaman boştaki
voltaj düşükse ve marş anında voltaj azalmıyorsa arabanızda kaçak olabilir. Kaçak
kontrolü yapın. Nasıl yapıldığı aşağıda anlatılıyor.
Arabanın sigorta veya aküsünden
hat alıp küçük 10-20 tl ye satılan tek ekranlı voltölçerlerden takabilirsiniz.
Oynatmak istemiyorsanız çakmaklığa takabilir veya bunun için yapılmış
voltmetrelerden kullanabilirsiniz. Tavsiyem yapın. Çünkü sürekli volt değerini
okuyabilirseniz akü haricindeki sıkıntılarınızdan da erkenden haberdar
olabilirsiniz. Örneğin alternatörünüz veya şarj konjektörünüz sorunluysa motor
çalışırken okumanız gereken 14.4 volt değerini okuyamayabilirsiniz. Akünüz çok
zayıf veya boşalmışsa bu değer 13.5 volta kadar düşer. Ancak motor çalıştıktan
sonra arabada dönen voltajın 14 volta yaklaşması gereklidir.
Ayrıca aracınızın ürettiğinden
fazla elektrik tüketiyorsanız bu voltaj daha düşük olur. Veya alternatörünüz
eskidiyse 14 okuduğunuz değer farları yakınca 13.8-13.9 volta düşer. Başka
şeyler kullanıldıkça daha da düşer. Konjektörünüz ölmek üzereyse motor
çalışırken aldığınız voltaj sürekli değişir. Bazen şarjı kontrol eden parça
bozulur ve bir süre 15-16 volt gibi değerler verdikten sonra alternatörden
gelen kontrolsüz akımı direk aküye verir ve akünüzü kaynatır veya patlatır.
Fazlalaşan voltaj sizi haftalar öncesinden uyaracaktır.
Eğer aracınıza böyle birşey almak
istemiyorsanız veya alamıyorsanız gidin ucuz da olsa bir voltmetre alın ve ara
ara akünüzü boşta, marş anında ve motor çalışırken ölçün. İyi kötü bir fikriniz
olur.
Oto elektrikçiler şöntlü metre
kullanır. Bu nedenle standart voltmetrelerin işinizi görmeyeceğini
düşünebilirsiniz ancak şönt daha çok amper ölçümünde faydalıdır. Volt ölçümünde
size bir avantaj veya dezavantaj sağlamaz. Zaten oto elektrikçisi değilsiniz ve
ihtiyacınız kısıtlı.
Tavsiyeler:
Arada bir voltaj testi yapın.
Özellikle elektronik arabalarda basit bir elektrik arızası size çok pahalıya
mal olabilir. Elektrik arızalarını anlamak kolaydır ve nadiren hemen sorun
yaratırlar. Belirli aralıklarla test yaparsanız sorunları başlamadan tespit
edersiniz.
Arabada yedek akü bulundurmak
kötü bir fikir değildir ancak tamamen yeni ve ambalajında aldığınız aküyü 2 yıl
hiç bakımsız saklamanız mümkün. Ancak 2-3 marştan sonra şarja bağlamanız
gerekir. Ve bir kere şarj edilen akünün belirli aralıklarla sarj edilmesi
gereklidir. Bunu unutmayın. Elinizden geliyorsa siz veya bir oto elektrikçisi
araç çalıştıktan sonra şarj verecek bir kablo sistemi yaparsa iyi olur. Uzun
yıllar yedek akünüz size hizmet eder. Yedek aküleri çok küçük almayın.
Unutmayın onları zor zamanlar için alıyorsunuz. Zor zamanının kışın ayazın
altında başınıza gelirse 72 Ah kullanan bir aracı 45 Ah lık akü
çalıştırmayabilir. Emekleriniz boşa gider.
Arabaya ikinci bir akü bağlamak
kolaydır. Birinci aküye paralel bağlamanız gerektiğini söyleyeyim. Seri
bağlarsanız voltaj 2 katına çıkacağından tüm elektrik aksamını yakarsınız.
İkinci unsur iki akünüzde aynı yaşta ve eskilikte olmalıdır. Bir eski bir yeni
aküyü bağlarsanız eski olan daima yeni olan için direnç gibi davranacağından
marş ve şarjda size bir fayda sağlamaz. Ayrıca eski akü motor çalışmazken yeni
aküden sürekli akım çeker. Lityum piller gibi patlama sorunu olmaz ancak
bekleme süreniz beklenenin aksine azalır. Üçüncü konu iki akü bağladığınızda
amper saat-Ah kapasiteniz artar ancak şarj devrenizin kapasitesi aynı
kalacağından şarj işleminiz uzar. Aracın alternatörü zorlanır diyen çıkabilir
ancak alternatör kapasitesi kadar akım verir. Ötesine karışmaz. Paralel
bağlamada da direnç artışı ihmal edilecek düzeyde kalacağından alternatöre
binecek ekstra bir yük olmaz. Ancak 1 saatte araç akünüz tam doluyorsa süre 2
katını aşacaktır. 2-2.5 kat arası bir süreye uzar. Son olarak sonradan bağlanan
akünün bağlantı kablolarını orijinal akünün çıkış kablolarından daha kalın
tutun. Elektrikçiniz büyük ihtimalle gerek yok diyecektir ancak gerek var.
Herşeyden önce hesaplanmamış bir bağlantı yapıyorsunuz. Ayrıca iki aküyü yan
yana koyabileceğiniz imkan sınırlı olacağından ikinci akü büyük ihtimalle kel
alaka bir yere konacak. Mesafe artacak. Aşırı değerlerin dolaştığı bir sistemde
mesafe büyük önem taşır. Tavsiyem oto
buzdolabı gibi bir faktör yoksa paralele akü bağlamayın. Ciddi işçilik ister ve
hata olasılığı yüksektir. Yedek akü bulundurup 1 saatten uzun seyahatlerde
çakmak gözünden şarj etmek daha makul, sorunsuz ve ucuz bir yoldur.
Acil durum yedek marş sistemleri
diye şeyler satılır. Bunların geneli bir işe yaramaz. Eğer almak istiyorsanız
denemeden almayın veya hemen deneyin. İlk marşta zorlanıyorsa bırakın veya iade
edin. Size alet yeni şarjı az gönderirler diyebilirler ilgisi yoktur. o
cihazların içinde UPS aküsü benzeri bir akü vardır ve o aküler asla sizin
ihtiyacınız olan akımı sağlamaz. O aletler bir kapasitörde güç biriktirip tek
seferde vermek üzere tasarlanırlar. Marş motorunu 2-3 sefer ancak
döndürebilirler. Eğer ilk başta zorlanıyorsa biraz daha soğukta yeterli dönmeyi
sağlamayacak demektir. Ayrıca ucuz olsun diye zayıf veya hızlı boşalan bir
kapasitör kullanmışlarsa işinize yaramaz. Çok iyi elektronik ve oto elektrikten
anlıyorum diyorsanız açın içini bakın ancak büyük ihtimalle bir şey
anlamayacaksınız. Deneyin. Hatta imkanınız varsa soğukta deneyin. O alete kışın
ortasında yarı şarjda ihtiyaç duymayacağınızın bir garantisi yok. Eski
arabalarda vitese takılıyken o aletten marş alın derdim ancak elektronik
arabalarda beyine zarar verebileceğinizden tavsiye etmem. Bu arada o aletlerin
de arada bir şarj edilmeleri gerektiğini unutmayın. 1-2 yılda bir de akülerini
denemeniz gerektiğini. Büyük ihtimalle ölmüş olurlar.
Akünüzün üzerindeki renk gösteren
göz bir kimyasal göstergedir. Akünün asit düzeyine göre renk alır. Genelde
yeterli bir göstergedir ancak sadece 1 gözü gösterir. Diğer gözlerde sorun
olabilir. Bu yüzden yeşil renge rağmen
arada akünüzü test edin.
UPS aküsü, tekerlekli sandalye
aküsü, elektrikli bisiklet aküsü büyük ihtimalle marş sağlamayacaktır
uğraşmayın. Aküye zarar verebilirsiniz.
Yanınızda mutlaka akü ara kablosu
bulundurun. Ancak piyasa ucuz pahalı fark etmez bir işe yaramayacak malzemeyle
dolu. Bunu anlamak da son kullanıcı için bir hayli zor. 400 amper kapasite veren ve parmak
kalınlığında kablonun içinden sadece televizyon fişi kadar tel çıktığını
bilirim. Sırf plastikten yapılmış. Haliyle işe yaramadı. Şarj bile edemedi.
Kablonun iki ucundaki bağlantı
klipslerinden birinin tutacak kısmını çıkarın. Zor bir şey değil. Geneli
tutacaktaki plastiği çekince çıkar. Kablo kalınlığına bakın. En az işaret
parmağınızın yarısı kadar olmalı. Ölçebiliyorsanız ölçün. 12 mm küçük araçlar
için idealdir. 2000 cc ye kadar genelde yeter. Eziyet ama maalesef en iyi
markalarda veya marketlerde bile çok kötü malzeme satılabilir.
İmkanınız varsa ticari araçlara
hizmet edilen yerlerden alın. Bazı elektrikçiler müşterileri için kendileri
yapar. Hazır varsa alın. Hazır olmayana anlamıyorsanız güvenmeyin. Eğer hiç
anlamıyorsanız ve imkanınız sınırlıysa piyasadan ortalama bir ürün alın ve
deneyin. Akü kutup başının + olanını çıkarıp deneyebilirsiniz. Radyomun kodu
gider diyorsanız dağ başında zar zor destek aküsü bulmuşken kablo yetecek mi
diye düşünmeyi severim macera olur diyorsanız bir şey diyemem.
Hiç imkanınız olmadı ve alelade
bir şeyi alıp denediniz. O da işe yaramadı. Size destek veren araç çalışırken o
kabloyu bağlı tutarak biraz akünüzü şarj edin. Yardım eden kişi homurdanacaktır
ama ne yapalım. Voltmetreniz varsa işleme başlamadan akünüzü ölçün. Bir de şarj
sırasında 10 volt civarında bir marş deneyin. Yaz aylarında veya küçük motorlarda
yetebilir. Ondan sonra bir daha medeniyete erişmeden motoru kapatmayın. Bazı
durumlarda aracın beyni biraz salaklaşır ve rölantiyi ayarlayamayabilir.
Ayağınızı gazdan çekince motor susabilir. Dikkat edin.
Kendi ara kablonuzu yapmak
isterseniz işiniz basit. 2 kırmızı 2 siyah metal maşa alın. Her zaman piyasada
satılanlar kadar büyük almanıza gerek yok. Yarısı büyüklük bile işinizi görür.
2000 cc ye kadar genelde 12 mm2 çapında kablo yeter. Ben yine de en az 16
derim. Kendime 24 mm2 yaptım.
Bu çapta kabloyu ya bulamazsınız
ya da çok pahalı olur. Bulacağınız kablo da eve tesisatı için olacağından
bükülmez, katlanmaz, zulüm olur. Oto elektrikçiden alacağınız kablo da çok
pahalı olacaktır.
Bunun yerine çok telli 4 mmlik
kablodan kullanın. Hemen her elektrikçide bulabilirsiniz. 3*4=12 4*4=16 gibi
çok değişik varyasyona uyan ve kolay bulunan bir kesit olduğundan 4 mm2yi
tavsiye ettim. Bulamadım 2.5 mm2den yapacağım 12 değil 12,5 olsun derseniz o da
olur. Sadece kesit daraldıkça daha çok kablo kullanırsınız. Son kablonuz fazla
kalın ve ağır olur o kadar. Kullanımı engellemez. Saklaması zorlaşır.
2 metre uzunluk genelde
yeterlidir. İsterseniz 2.5 metre yapabilirisiniz zararı olmaz ama uzunluğu
arttıracaksanız kesiti büyük tutmakta fayda var. ara kablo nadiren kullanılır
ama uzun yıllar hizmet eder. Bugün küçük bir arabanız olabilir ama yarın büyüğü
olmayacağının garantisi yoktur.
Hesabın kolay olması için ben
kendi adıma her kablo için uzunluğu 2.5 metreden hesapladım. Yani 12 mmlik
kablo yapacaksanız 3 + için 3 – için toplam 6 kanal*2,5 metre= 15 metre kablo
üzerinden hesapladım. Normalde 2 metre için 2,25 metre yeterli olur ama hesap
fazla buçuklu çıktığı için yuvarladım. 16mm2 için hesaplayalım: 4+,4- kutup
için toplam 8 adet*2,5 metre=20 metre kablo.
Kabloyu 2.5 metrelik parçalar
halinde kesin. Sonra her bir kablonun 2 ucunda da 10-15 santimlik kısmı soyun.
Maşanız büyükse 15 santim. Küçükse 10 santim ortaysa 12.5 santim :P. 10-15
santim arası yeter.
Ardından bu kabloları 4er 4er bir
araya getirin. Her 4 kablonun herhangi bir başındaki uçları biraraya getirin ve
sarın. Aynı şeyi kabloların diğer uçları için yapın. Elinizde iki ucu ayrı ayrı
kablolara sarılı yan yana duran 4er adet kablodan oluşan 2 tane küme kalması
gerek. Yani hepsinin üst ucu birbirine sarılı 4 kabloluk bir küme ve aynından
bir tane daha.
Kablo kümelerinin bir tanesinin
iki ucuna da kırmızı, diğerinin iki ucuna da siyah maşaları bağlayın.
Sarabildiğiniz kadar çok sarın ve sıkıştırın. İmkanınız varda kablo-maşa
bağlantısını lehimleyin veya lehimletin. Lehim akım kaybını aza indireceği gibi
paslanma ve diğer kirlerin bağlantıyı bozmasını da önler.
Ardından maşalarınızınkablo
bağlantılarını bantla tamamen ve en az 2 kat kapatın. Makaronunuz varsa makaron
kullanın. Metal kısımlardan en az 1 cm fazlasını örtecek şekilde bağlantı
alanını kapatın. İşiniz bittiğinde maşa uçları hariç metal görülmemeli.
Kablonuz hazır.
Arabanızı ara kablo ile çalıştıracaksanız kullanma kılavuzunu okuyun. bazı araçların özel koşulları olabilir.
Son bir tavsiye bir akü şarj
cihazı edinin. Akünüz eskidikçe ara ara şarja takmak ona iyi gelecektir. Bazı
şarj aletleri çok küçük ve tam elektronik. Değişik akü türlerini de tanıyor.
Kat ve bulunduğunuz muhit uygunsa uzun bir ara kablo ile arabanıza priz çekip
aküyü sökmeden şarj edebilirisiniz. Şarj aletlerinin çıkışı çok kalın olur ama
şebeke girişlerinin o kadar kalın olmasına gerek yok. 20 metrede 0,75lik kablo
yeter. En azından benimki öyle. O imkanınız yoksa arada bir akünüzü evde şarj
edersiniz. elektrikçiler bugün 1 şarja mahallesine göre 25-30 tl alıyor. 100 tl
lik bir şey alsanız da 3 seferde kara geçersiniz. Profesyonel olmasına gerek
yok. Şarj çıkış akımı yüksek olsun yeter. 12-24 imkanı olursa da iyi olur ama
ticari kullanıcı değilseniz 24 voltluk akü kullanmanız pek mümkün değil.
Led sürücüleri ile akü şarj
edilebilir ancak verimlki bir yol değildir. Genelde bakım şarjı yerine bitmiş
aküyü biraz doldurup marş verecek duruma getirir. En iyi ihtimalle %80
doldurursunuz ancak akünün ömrünü kısaltır.
UPS, ışıldak aküsü gibi şeyler
kullanmayın. Ya güçleri yetmez ya da doldurmak bazen haftalar alır. Eskiden bakır
sargılı trafoya köprü diyot bağlayarak şarj ederdim ancak gerçek bir şarj aleti
olmaktan çok led sürücü gibi zorda kalınca aküyü marş verecek kadar
doldurmaktan ibaretti.
İnternette yüksek c değerli lipo
bataryalarla araba çalıştırma videoları var. geneli de doğrudur. profesyonel
kumandalı helikopter için olan 50 c ve üzeri lipo bataryalar araba
çalıştırabilir ancak bu piller güvenilmezdir ve marş anında beklenenden fazla
veya uzun akım çekilirse patlayabilir. Daha da kötüsü arabada yazın aşırı
sıcakta da patlayabilir. Böyle patlamaların da videoları mevcut. Arabanızda bulundurmanızı
tavsiye etmem. Lipo piller büyük blast etkisine sahip değildir bu nedenle içi
bez veya köpükle kaplı dışı sağlam ve asla yanmaz ve hava geçirmez kutuda saklayacağım
derseniz siz bilirsiniz.
Arabada kaçak ölçümü:
Aracınız eskidikçe elektrik
sisteminde yaşanacak paslanmalar, sonradan yapılan eklerde ustalarımızın
özensiz çalışmaları gibi sebepler yüzünden zamanla arabanızda elektrik kaçağı
oluşabilir. Genelde bunu farketmek zordur. Ancak akünüz zamansız bitiyorsa veya
üst üste yeni aküleriniz hızla ölüyorsa, şarj kaybediyorsa kaçak sorununuz
vardır. bazen motor kapalıyken gösterge panelinde veya başka yerlerde garip ve
anlamsız ışıklar yanar. O zamanda şüphelenin ve akünüzü yakın takibe alın.
Normalde akünüzü periyodik olarak test ediyorsanız zaten normal davranışını
bilirsiniz. Birkaç gün üst üste boşta test ettiğinizde gereğinden düşük voltaj
okuyorsanız sorun vardır. Arabanız çalışır halde voltajı ölçerek şarj sistemini
kontrol edin. İlk başta okuyacağınız değer yanıltıcı olabileceğinden yarım saat
kadar voltajı okumanızı tavsiye ederim.
Bir diğer kaçak testi de
voltmetre ile yapılır. Arabanız için aldığınız bir voltmetrenin veya normal
voltmetrenizin yedek kablolarının dış ölçüm uçlarını kesip akü kutup başını
tutacak büyüklükte bir maşa ile değiştirin.
Voltmetreniz en ucuz modellerde
bile olan DC10 A ölçüm modülündeyken ve arabanızın motoru suskunken (sakın
çalışırken yapmayın) arabanın + kutbunu sökün ve voltmetrenin + ucunu akünün +
ucuna; voltmetrenin – ucunu araba kablosuna bağlayın. Akım kaybolmasın
istiyorsanız önce kablo bağlantısını yapın, sonra aküden kutup başını
çıkarmadan voltmetrenin + ucunu aküye bağlayın ve kutbu öyle ayırın.
Arabalarda özel bir bağlantı
yoksa boşta 50 miliamper civarı yük çekmesi gerekir. Alarm, radyo stand by,
immobilizer, di,ğer beyin faaliyetleri yaklaşık bu kadar tüketir. Bazı
elektronik arabalarda bu rakam 100 miliampere kadar çıkar ancak daha fazlası
pek istenmez.
Eğer siz 1-3 amper arası bir
değer okuyorsanız büyük ihtimalle iç lambalar açıktır. Kapıları kapatın. Bazen
lambalar sönse de o lambaları kontrol eden beyinler 1-30 dakika arası bir süre
çalışır durumda kalır. Ayrıca pek çok elektronik arabada araç park konumuna
geçtikten sonra elektronik beyin sistem diyagnozu ve kayıt yapar. Bu nedenle
yarım saate kadar 400-500 miliamper güç tüketimi görebilirsiniz. Ancak
bağlantıdan en fazla yarım saat sonra bile hala yüksek akım görüyorsanız bir
sıkıntınız vardır. bazı araçların sistemlerini kapatıp uykuya geçmesi daha kısa
veya daha uzun olabilir. Bunu öğrenmek için kılavuzu okuyun. Ayrıca kılavuzda aracınızın
negatif şase mi pozitif şase mi yoksa izole sistem mi olduğunu da okuyun.
Kaçak olduğundan eminseniz
kaçağın yerini bulmak için en önce sonradan takılan kısımlara bakın. Sıyrılmış
kablo, bantı çıkmış bağlantı var mı kontrol edin. Usta milleti sağolsun banttan
tasarruf etmeyi sever. Tek sarım yapan elektrikçi arkadaşım vardı. Kendi
bantımı götürdüğümde bile alışkanlığından vazgeçmezdi. Tek lafı bu da yeter
olurdu. Bu nedenle elektrikçilerden çıkınca genelde kendimde fazladan 2 kat
bant sararım. Bazen ilk ekleme yapılırken bant adi veya az sarılmıştır ve
sıyrılır bir yerlere temas eder. Bazen de zamanla sıcağın etkisiyle yapışma
özelliğini kaybeder ve yerinden çıkar. Sigorta bağlantıları da çok sorun
çıkaran yerlerdendir. Nedense özel sigorta yuvaları kullanılmaz ve pirinç pabuç
kullanılır. O da ya paslanır ya da gevşer ve gerek olmayan yerlere sürter.
Genelde yapılan ekler direk akü
kutup başından alınır. Akü kutup başındaki sonradan yapılan ekleri teker teker
sökerek denerseniz daha iyi sonuç alırsınız.
Ek tesisatta sorun yoksa iç
sigorta kutusunun başına geçin ve akü ampermetreye bağlıyken tek tek
sigortaları söküp takarak bakın. Sigortayı sökün, değeri okuyun ve geri takın.
Tamamını söker seniz geri takmanız çok zor olur. Eğer iç sistemde sorun varsa
servis türü bir yere gitmekte fayda var.
Hiç birşey bulamadıysanız
önünüzde 3 ihtimal vardır: 1- marş motorunuzun kömürleri bitmek üzere çok fazla
sürtünme yaşıyor, bu nedenle aşırı akım kullanıyor ve sizin arabayı
kullandığınız sürede akü doldurulamıyor. 2- şarj sisteminiz sorunlu volt verse
bile amper veremiyor. 3- aslında kaçak var ama bulunamadı. Son maddede işiniz
şansa kalır. Sık atan sigorta gibi normal dışı faktörleri gözlemekte fayda var.
Son çare arabanızın kutup başına
çok güçlü bir anahtar takın ve arabanızı kullanmadığınızda bu anahtarı kapatın.
Şase kutbu:
Arabalarda doğru akım kullanılır
ve doğru akım 2 kutupludur. Arabalar nispeten alan sorunu olan yerler
olduğundan üreticiler genelde kutbun birini kasaya verir ve sadece 1 kutup için
kablo çeker. Bizde elektriği şaseye verme deyimi buradan gelir. Araçların
geneli – kutbu kasaya verir. Bu nedenle araçtan ölçüm alacağınızda veya devreyi
kesmek istediğinizde + kutbu izole edin veya anahtar bağlayın. – yi ayırırsanız
kasanın herhangi bir yerinden sistem elektrik alabilir. Nadiren tersi olur ve
araçta pozitif şase olur. Bu genelde seri üretimi olmayan araçlarda, bazı özel
amaçlı araçlarda ve nedense bazı Uzakdoğu araçların bazı modellerinde görülür.
Aslında elektron akışı – den +ya doğru olduğundan pozitif kutbun kasaya verilip
– kutbun kontrolü daha iyidir ama nedense negatif şase neredeyse piyasanın
hakimidir.
Bazı eski arabalarda, özel amaçlı
taşıtlarda (radar arabası, füze rampası, seyyar telsiz röle istasyonu
araçlarında…vb) ve bazı ultra lüks arabalarda tam izole sistem kullanılır ve
her iki kutup için de ayrı kablo çekilir. En güvenlisidir ancak pahalıdır ve
tesisat tamiratları genelde daha zordur. Bu nedenle bu araçlar modüler yapılır.
Tesisat uçaklardaki gibi parça parçadır.
Aracınızın ne tip şase olduğunu
anlamak için yine voltmetrenizi alın. DC volt ölçümüne getirin. En sık bulunan
negatif şase olduğundan voltmetrenin + ucunu akünün + ucuna; voltmetrenin –
ucunu arabanın metal herhangi bir yerine temas ettirin. Değişken de olsa bir voltaj
okuyorsanız negatif şasedir.
Herhangi bir okuma alamıyorsanız
veya elektronik voltmetre eksi bir değer gösteriyorsa ya kutuplarınız yanlıştır
ya da aracınız pozitif şasedir. Voltmetre kutuplarını kontrol ettiğinizde hala
aynı okumayı alıyorsanız olayı tersten yapın. Voltmetrenin – ucu aküye + ucu
kasaya. Volt okuyabiliyorsanız aracınız pozitif.
Ancak aldığınız voltaj sürekli
değişkense veya yine eksi değer okunuyorsa voltmetreniz arızalı olabilir veya
arabanızda kaçak vardır. Başka bir voltmetreyle deneyin hala sonuç net değilse
servise sorun. Negatif şase sorun değildir. Herkes tanır ve genel kullanılan
sistemdir. İzole sistem de sorun değildir en fazla düzenek çalışmaz. Ancak
pozitif şaseyi bilmeyen biri montaj yaparsa ve negatif şaseye göre düzenek
kurarsa en iyi ihtimalle takılacak şeyi bozar. En kötü ihtimalle aracınızda
yangın çıkar. Aracınız pozitif şaseyse mutlaka gittiğiniz yerde tamircinize
söyleyin. Denemelerinizi kasada boyasız yerlerde veya cıvatalarda yapmanız
sağlıklı okuma almanız açısından iyi olur. Bazen boyalar üzerlerindeki kir
nedeniyle yalıtkan olabilir. Benzer şekilde motor bloğunda yağ kalıntıları
izolasyon yapabilir ve okuma almanıza engel olabilir.
Arabaya ampermetre takmak:
Arabaya ampermetre neden takılır?
Marş akımını ölçmek. Pek işinize yaramaz. Zaten
çok büyük akımlar söz konusu olduğu için tehlikelidir de. Bir faydası da
yoktur. sizi ilgilendiren aküde kalandır ve marş akımı size bunun hakkında
fikir vermez. Marş voltajı size çok doğru bir fikir verir.
Akü şarj akımını ölçmek. Olabilir.
Hatta iyi de olur. Ancak küçük bir sorun vardır. araba marş anında ters yönde
çok yüksek akım verir. Sonra akü dolmaya başlar. Marş anında sistemi devre dışı
bırakabilecek bir yol biliyorsanız ne ala. Yoksa büyük ihtimalle kısa zamanda
ampermetrenizi yakarsınız. Çalışır haldeki voltaj yine size iyi bir fikir
verecektir ve risksizdir.
Akü doluluğunu ölçmek. Akü doluluğu
ampermetreyle ölçülmez. Ampermetre sistemde dolaşan akımı ölçer. Aküde saklı
kalanı değil. -30/+30,-50/+50,-60/+60 gibi skalaları olan ampermetreler var.
dediklerine göre akü doluluk seviyesini ölçüyormuş. Eski arabalarda özellikle
anadolda çok kullanılırdı. Büyük ihtimalle doğru ancak terkedilmesinin de bir
nedeni olmalı. Piyasada bulunabilen şeyler ancak ben kullanmadım ne nasıl
bağlandığını biliyorum ne de işe yarayıp yaramadığını. En son 1988 deki bir
ehliyet kitabında adı geçiyordu. İnternette de bilgi yok. Paranız ve zamanınız
varsa alıp bir deneyin.
Sistemdeki akımı ölçerek motor
kapalıyken aküden çıkışı görmek; motor çalışırken sistemde harcadığım elektriği
görmek. Hem anormallikleri tespit edebilirim hem de fazla elektrik
kullanıyorsam akünün selameti için azaltabilirim. Evet makul bir gerekçe. Ben de
bunu düşünüyorum ve yapmak istiyorum. Önünüzde bazı sorunlar var. Birincisi voltmetre
gibi herhangi bir + ve – bulup bağlama şansınız yok. Ampermetre devreye seri
bağlanır. Ayrıca isterseniz 500 000 volt geçirin eğer voltmetreniz buna göre
yapılmışsa hiç sorun yaşamazsınız. Ancak ampermetrede cihaz direk sistemin
içinde olacağından standart ampermetre kullanmanız zor. Şöntlü (shunt/şant) ampermetre
kullanmanız gerek. İnternette bolca mevcut. Ancak ucuz değiller. Devre şanta
bağlanır ve şantın üzerindeki manyetik alanla cihaz ölçüm yapar. Hem küçücük
devreden yüksek akım geçmez hem de ölçüm yeri ile gösterge farklı yerlerde
olabilir. Öbür türlü akü çıkışı kalınlığındaki kabloları arabanın içine kadar
çekmeniz gerekecekti ki tavsiye etmem. Marş anında kaçak olursa kömür
olursunuz. Mecaz anlamda da değil.
Akım kapasitesini yüksek tutun. Parayı
verin 100-200 amper kapasiteli alın. Bazı araçlarda marş sigortası diğer
sistemlerle beraber çalışır. Boşa cihazınızı yakmayın.
Ampermetreyi akü girişine
takarsanız doğru sonuç alamazsınız. Motor çalışırken elektriğin çoğunu
alternatör sağlar. Alternatör çıkışına taktığınızda da benzeri şekilde motor
kapalıyken yük aküdedir. O zaman mantıklı olan aracın sigorta girişine
takmaktır. Doğru mu bilmiyorum denemedim. Deneyecek bütçeyi ayıramadım. Deneyen
olursa onun adına buradan paylaşımını yaparız.
Kaçak haricinde bu şekilde bir
ampermetre bağlı olursa aracınızın alternatörünün kömürleri bitmeye
yaklaştığında veya başka bir derdi olursa akım değeri çok fazla dalgalanır ve siz
bunu görebilirsiniz. Normalde akü şarj lambası yanar ancak alternatör tamamen
tükenmeden o lamba yanmaz. Üstelik yandığında kayış mı koptu alternatör mü
sorun yarattı bilemezsiniz. Bu sayede başınıza ne geldiğini daha iyi
bilirsiniz.
Alternatörünüz bozulursa akü
tekrar devreye girerek elektrik ihtiyacınızı karşılamaya çalışır. İlk işiniz
gereksiz elektrik tüketen cihazları kapatın. Radyo, ısıtıcı, kalorifer gibi
şeyleri hemen kapatın. Benzinli araçlarda benzin silindirin içinde elektrik
akımı ile patlatılır. 12 voltluk elektrik bobinler vasıtasıyla birkaç bir volta
çıkarılır ve silindirin içinde bu elektrik akımı benzin buharı ile karşılaşarak
patlamayı sağlar. Bu nedenle benzinli araçların elektriğe bağımlılığı ve
elektrik tüketimi çok daha fazladır. Kesin bir şey söylemem zor ancak tam dolu
bir akü iyi ihtimalle bir benzinli aracı 1 saat bile götürmeyebilir. Ayrıca benzini
depodan motora ve motorda hava ile karıştırıp silindire pompalayan 2 tane
elektrikli motor daha vardır. yağ pompası, soğutma fanı gibi başka elektrik
sistemleri de mevcuttur. Bu nedenle benzinli bir araçta akü lambanız yanarsa
kumar oynamayın ve ilk medeniyete gidin.
Dizel araçlarda yakıtın patlaması
elektrikten bağımsızdır. Bu nedenle elektrik bağımlılığı ve tüketimi daha
azdır. Ancak yakıt pompası, enjeksiyon pompası veya common rail püskürtme sistemi,
fan ve yağ pompası hala elektriklidir. Bu nedenle çok eski bir dizel aracınız
yoksa hala elektrik sizin içinde önemlidir. Ancak benzinli araçtan 2-3 kat daha
uzun dayanır. Voltmetreniz varsa menzilinizi tahmin etmeniz kolay olur. Her iki
araçta da yaklaşık sınırınız 9 volttur. Akü 9 voltun altına düşerse çoğu aracın
elektronik sistemi evreleri kapatır. Bu arada bazı araçlarda direksiyon sistemi
de elektriklidir bilginiz olsun. Bu nedenle akü lambanız yanarsa ilk işiniz
medeniyete ulaşmak olsun. Asla kumar oynamayın. Zamanında gençliğin
korkusuzluğu üzerimdeyken ve bunları çok iyi bilmezken 89 ford taunusla 1 saat
akü lambası yanar halde gitmiştim. Ama o taunustu. Başka araçla asla bir daha
kumar oynamam. Siz de aklınızı kullanın.
kendi ara kablonuz veya voltmetre klipsiniz için kullanabileceğiniz klipsler. kıskaç, krokodil gibi adlarla da anılırlar.
şöntlü (shunt/şant) akü ölçer. genelde profesyonel amaçlı oto elektrikçiler kullanır. volttan ziyade amper ölçümünde iyidir. bir de içindeki dirençler akü iç direncini hesap ettiğinden standart voltmetreden daha önce ölen aküyü tanır.
görüldüğü gibi bunlar ışıldak aküsü gibi daha küçük aküler için. üsttekiyle asla dolmaz bununla 1-3 hafta arası zaman alır ve %100 dolmaz.
Burada yazılanlar kişisel denemeler sonucu öğrenilen bilgilerdir ve bilgi paylaşımı amacıyla yazılırlar. Uygulama sırasında kendinize, çevrenize ve eşyalarınıza vereceğiniz zararlardan sorumluluk almam.
Devrim Tuncer
özellikle türkçe sitelerde o kadar saçma sapan yorumlar ve boş muhabbetler var ki, doğru bilgiyi bumaya çalışırken bildiğinizden şüphe etmeye başlıyorsunuz. böylesine bir ortamda bu paylaşım harika olmuş çok güzel. teşekkürler kardeş.
YanıtlaSilteşekkürler
YanıtlaSilBilgiler icin tesekürler ben iki aydir sorunu çözemedim 0.68 mili amper akim var 2 gunde bitiyor
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilTeşekkürler paylaşımlarınız için. otopark çizgisi olarak iyi çalışmalar dilerim.
YanıtlaSilIlginiz ve yorumunuz icin tesekkur ederim
Silyazınızı çok beğendik iyi çaşılışmalar dileriz
YanıtlaSilkonya düğün salonu
Sorunuma o kadar çok yardımcı oldunuz ki anlatamam çok teşerkkür ederim lazer epilasyon izmir
YanıtlaSilgüzel olmuş
YanıtlaSilÇok faydalı bir paylaşım, sanayideki ustaların bile bilmediği bilgiler var. Benim sorum takviye kablo yapımıyla ilgili anlatımda mm ve mm2 kavramları biraz karışmış. Ben 2 metrelik takviye kablosu yapacağım. Artı kutup için elektrikçilerde satılan 4x4 TTR (çok telli kablo) dan 2 metre alsam, Eksi kutup için de 2 metre alsam Toplamda 4 metre yetmez mi? Bir kutup için 16 mm2 elde etmiş olurum bu da 1600 cc araca yetmez mi?
YanıtlaSilHocam tum mm ler mm2. Yazarken dalip kisaltmiaim. Kusura bakmayin.
SilDediginiz sekilde 4x4 mm2 ttr kablo ile 16mm2 kablo elde eserainiz ve iainizi fazlasiyla gorur. 1600 cc arac dizelse 16 mm2 uygundur. Benzinli turbo veya supersarjliysa 12 mm2 yeter. Atmosferik 1600 benzinliye 10 mm2 bile yeter. Kis sartlarini duaunup 12 yapin. 16 mm2nin zarari olmaz ancak agirlik ve hacim aorunu var. Aracinizi bilmiyorum. Benim daha once 1.8 transit connect vardi onun icin 20 mm2 kablo yaptim. Kamyonlara bile yetiyordu. Yer sorunum yoktu. Aonra evlendim cocuk olsu binek araca gectim. Simdi hecback megane var bgaj sinirli o kablo eni konu dert oluyor. O yuzden yetecek kadarini yapmaniz yeter dedim. Kalin kablodan zarar gelmez.
Dizel araclarin hem marsi daha zordur hem de piston iclerini 300 dereceye kadar isitmakbgerekecegi icin fazladan 70 amper civari elektrik kullanir. Bu yuzden yuzde 10 20 daha kalin kablo iyidir. Turbo ve aupersajli benzinli motorlarda yakit pompasi hem daha farklidir hem de egzantirik miline bagli fazladan mekanizmalar vardir. Bu yuzden yuzde 5 10 daha kalin kablo iyi olur. Atmosferik benzinlilerdenkorkmayn.
Diger bir ihtimalde lityum pil kullanan mars destek sistemleri oldukca az uer kaplar. Eger isterseniz yerli ve yabanci sitelerde bolca mevcut. Pnunla.ilgili nir makale de blogda mevcut.
Bu arada 2 metre yeni arabalarin burun yapisi duaunuldugunde kisa kalir. 2.5 2.75 metre yapmaniz daha kullanisli olur
Emeğine sağlık Allah razı olsun
YanıtlaSil