Piller ve aküler-taşınabilir elektrik.
Şarj edilebilir piller:
Lityum piller:
Lityum tabiattaki bilinen en
hafifi metaldir. Atom numarası 3 tür. Hidrojen ve helyumdan sonra gelir.
Kendinden önceki maddelerin gaz oluşu lityumun hafifliği konusunda fikir verecektir.
Lityum da 8 elektron derdi
olmayan maddelerdendir. 2 elektronun yettiği temel elektron kabuğundan sonra
tek elektron fazlası olduğu için elektronunu vererek kolaylıkla karalı hale
geçer. Bu nedenle elektronunu vermeye fazlasıyla hazırdır. Bu sayede çok hızlı
reaksiyon verebilir. Lityum pillerde asıl mesele reaksiyonu kontrol etmektir.
Lityumun çoğu bileşiği diğer
metallerin yapamadığını yapar ve susuz çözücülerde çözülür. Bu nedenle lityum
pillerde su ya bulunmaz ya da çok az bulunur. Bu sayede lityum pillerin
çoğunluğu çok düşük sıcaklıklarda sorunsuz çalışır. Susuz çözelti
kullanılmasının bir diğer nedeni de lityumun reaksiyon hızını azaltmaktır.
Lityum dünyada bolca bulunur
ancak hem lityumu saflaştırmak zor olduğundan hem de çok yaygın bulunmasına
rağmen çok seyrek bir dağılım göstermesi nedeniyle pahalıdır. Hemen her
kayalıkta lityum bir miktar vardır ancak bu miktar genelde o kadar azdır ki
ekonomik olarak lityum elde etmeye elverişli havza sayısı dünyada çok azdır.
Lityum çok hızlı reaksiyon verdiği için elde edilen lityumu pil için uygun
forma sokmak hem zordur hem de pahalıdır. Ancak asıl sorun o halde
tutabilmektir. O yüzden hammadde olan lityum bileşiklerinin taşınması lityumun
elde edilmesinden daha masraflıdır.
Lityum piller çok düşük ağırlığa
sahiptir. Bu nedenle ağırlık güç oranı çok yüksektir. 1 kiloluk lityum pilin
saklayabileceği güç miktarı 1 kiloluk nikel pilden bir hayli fazladır. Hacim
başına düşen enerji miktarında da avantajlıdırlar ancak asıl avantajları
ağırlıktır. Sürekli taşınacak telefon gibi elektronik cihazlarla uzun zaman zor
koşullarda taşınacak kafa feneri gibi koşullarda çok avantajlıdır. Madende veya
dağcılıkta kafanızdaki fener ne kadar hafifse dikkatiniz o kadar az dağılır ve
o kadar geç yorulursunuz. Ağzınızdaki elektronik sigara ne kadar hafifse
dudaklarınız ve çeneniz o kadar az yorulur. Bisikletinizin ışık kaynağı hafif
olduğu oranda performansınız artacaktır. İşe ya da okula giderken veya gelirken
yürüdüğünüzde laptop giderek ağırlaşır. 5 kilonun ağırlaşması ile 3 kilonun
ağırlaşması aynı değildir.
Lityum pillerin diğer bir
avantajı da yüksek gerilim verebilmeleridir. Genelde pillerin üzerinde 3.6 volt
yazsa da bu en uzun süre kaldığı voltajdır. Gerçekte 4,2-3,0 volt aralığında
gerilim sağlarlar. Bu sayede 3 nikel pille sağlayacağınız voltajı 1 lityum
pille sağlayabilirsiniz. Bu nedenle haberleşeme gibi yüksek akımın yanında
yüksek gerilim isteyen sistemlerde büyük kolaylık sağlar. Arabanızdaki gps
cihazının lityum pille çalışmasının nedeni büyük batarya ihtiyacı veya zaten
cama yapışık aletin hafif olması değil 3.6 volt ile devre çalıştırmanın
kolaylığıdır.
Yuvarlak yapı sisteme fiziksel
sağlamlık sağladığından ekonomik olmamasına rağmen pillerin genelinde tercih
edilen şekildir. Patlama genleşeme, şişme sorunu daha çok olan lityum pillerde
daha çok yuvarlak yapı bulunmasının nedeni budur. Lityum pillerin de köşeli
modelleri vardır ancak inceliğin gerektiği elektroniğin bazı alanları hariç
(örn cep telefonları) bu köşeli modeller kullanılmaz. Büyük formlarını bulmaksa
neredeyse imkansızdır.
Lityum piller son kullanıcı için
kullanıma sunulmalarından çok önce sanayide ve teknik işlerde kullanıldıkları
için üretildikleri boyutlar son kullanıcı için yapılan pillerden farklılık
gösterir ve isimlendirilmeleri de farklıdır. AA, AAA, C,D gibi şarj edilemeyen
pillerin boyut isimlendirilmesi de küçük düğme pillerde kullanılan LR ve Ag
tabanlı isimlendirme de lityumlarda kullanılmaz. Lityum piller içerdikleri
kimyasal madde, şekil ve boyut olarak isimlendirilir.
Örneğin AA pil boyutunda olmasına
rağmen bu ebattaki lityum pil 14500 olarak isimlendirilir. İlk iki rakam pilin
yüksekliğini diğer 3 rakam genişliğini gösterir. 14500 demek 14 santim uzunluğunda 5 santim genişliğinde demektir. Dairesel
olmayan pillerde genişlik çok daha standart dışı olabileceğinden 3 basamaklı
yazılır. Ayrıca dairesel olmayan pillerde bir de yükseklik değeri bulunur ve
rakam uzar gider.
Lityum yanında kullanılan metal
de isimlendirmede yer alır ve boyut belirten rakamdan önce belirtilir. Örneğin en
sık göreceğiniz ICR 18650 pilde I lityum bulunduğunu, c Kobalt içerdiğini, r
round yuvarlak şekilli olduğunu 18 cm boyunda 6.5 santim genişliğinde olduğunu
ifade eder. Ancak uzunluk pilin + kutbundaki çıkıntıyı hesaba katmaz. Bu yüzden
lityum pil alırken başlı veya başsız diye de ayrım yapılır. Başlı piller birkaç
milimetre daha uzundur. Pilin değişebildiği yay içeren yuvalarda başlı pil
kullanılırken pilin sisteme gömülü olduğu laptop bataryası gibi sistemlerde pil
genelde başsız olur. Başsız pillerin + ucu daha yassı ve geniş olduğundan punta
yapılabilir. Başlı pile punta yapmak çoğunlukla mümkün olmaz. Bu nedenle bir
pilin içeriği değişecekse model numarası yanında pilin başlı olup olmamasına da bakın. Bazen
bu isimlendirmenin arkasında başka bir sayı veya harf olabilir ancak bunlar
genelde o firmanın özel isimlendirmesi olduğundan belirli bir standart yaratmak
mümkün değildir. Örneğin samsungun ICR18650 p,r,S,d gibi pilin yapısına bağlı
verdiği ek kodlar vardır. Bunları firma açıklamışsa ne mutlu. Yoksa geçmiş
olsun.
Lityum pillerin tür ve kalitesine
göre değişmekle beraber 300-700 döngü ömrü vardır ancak nikelin aksine lityum
pilin ömrü zamanla da orantılıdır. Yine pilin tür ve kalitesine göre değişmekle
beraber 1-5 yıl arasında değişen bir sürede pil özelliğini kaybeder. Lityum pil
üretildiği andan itibaren eskimeye başlar ve hiç kullanılmasa da birkaç yıl
içinde bozulur. Bozulan lityum pil nikel gibi sadece şarj kapasitesi azalarak
tepki vermez. İç direnci değişeceği için standart şarj akımında bile aşırı
derecede ısınıp ısıl kararsızlığa sürüklenir ve şanslıysanız akar değilseniz
patlar.
Lityum piller sıcağa karşı çok
hassastır ve elinizde uzun süre taşımanızdan bile bozulurlar. Ayrıca devreye
yük sağlamıyor hatta herhangi bir devreye bağlı olmasalar bile dış sıcaklık 50
derecelere geldiğinde ısıl kararsızlık durumu ve patlama yaparlar. 50 derece
yazın arabanın içinde kolaylıkla ulaşılabilecek bir sıcaklık olduğundan lityum
pil taşıyan biri bu durumu düşünmelidir.
Lityum piller avantajlarına
rağmen nazlı bebekler gibidirler ve hem kolaylıkla zarar görürler hem de
tepkileri masum bir kapasite azalışı değil bildiğiniz patlamadır. Cam önünde
unuttuğunuz telefonlarınızın patlamama nedeni şansınız ve telefon
bataryalarının çok sağlam bir çelik kap içinde bulunmasıdır. Yan sanayi
bataryalar bu kadar özenli olmadığı için şansınız daha azdır. Gps cihazı gibi
cihazlarda ısınmayı önleyecek hava kanalı ve soğutucu demir yanında sistemde
biriken enerjiyi azaltacak akım çekme devreleri de bulunur. Ancak hiçbir koruma
lityumda tam anlamıyla koruma değildir. Dış sıcaklık nedeniyle ısınan lityum
pilde iç reaksiyonlar oluşur ve sistemde aşırı bir enerji birikmesi olur. Bunu
önlemek için pili kullandığınız devreye sıcaklık arttığı zaman düşük miktarda
elektrik tüketecek bir sistem koyarsanız bir nebze daha iyi koruma sağlarsınız.
Normalde üreticiler lityum
pillerin amatör ellerde bulunmasını istemezler. Haklıdırlar da çünkü gerek şarj
gerek saklama koşullarındaki olumsuzluklarda çok kolay patlama veya akma
yaparlar. Patlamaları da naif değildir. Aksine blast etkileri güçlüdür ve açığa
çıkan alev kolay kolay sönmez. Çoğunlukla suyla bile sönmez.
Lityum normalde hemen
zehirleyecek bir madde değildir. Depresyon ve bazı manilerde ilaç olarak
kullanılır. Kullanılan lityum karbonat türevidir ve çok kararlı olduğundan
moleküler yakıcı özellik göstermez. Yine de bu ilaçları kullananların lityum
zehirlenmesine karşı sürekli kan lityum düzeyleri ölçülür. Korkusuzca
kullanabileceğiniz bir ilaç değildir ve tedavi edici dozuyla zehirleyici dozu
birbirine çok yakındır. Bu nedenle lityumla temas durumu nikeldeki gibi elinizi
yıkayın geçer durumu değildir. Ayrıca pildeki lityum türevleri perklorat gibi
daha kararsız türevlerdir ve temas halinde yakıcı özellik gösterir. Hemen
hiçbir tıp fakültesinde lityum yanığına nasıl müdahale edileceği gösterilmediği
için kalıcı iz bırakma olasılığı yüksektir.
Lityum piller aşırı şarj durumuna
çok duyarlıdır ve şarj tamamlandığında akım kesilmezse akar veya patlarlar.
Maalesef ömürlerini tamamlamadan önce eskimeleri nedeniyle iç dirençleri çok
fazla değiştiğinden şarj aleti hata yapabilir ve akımı kesemeyebilir. Bu
nedenle lityum pilin kullanıldığı çoğu sistemde zaman veya döngü sayısına bağlı
olarak pilin kullanılmasını engelleyen bir güvenlik sistemi daha bulunur.
Lityum pillerin şarj akımı
yanında şarj voltajı da çok önemlidir ve belirli sınırlar içinde kalması
gerekir. Hatta şarj sırasında bile kullanılması gereken voltaj değişken
olduğundan lityum pillerin şarj aletleri lityuma özel olur ve nikel şarj
aletleri lityumu şarj etmeyecek şekilde dizayn edilir. Çok ileri birkaç marka
hariç hem lityum hem de nikel şarj eden cihaz pek bulunmaz. Bunu yapabilmek
ciddi bir işlemci ve yazılım gerektirir.
Lityum pillerin farklı kimyasal
türevlerinin de şarj voltajları farklılık gösterdiğinden özellikle ucuz bir
şarj aleti alıyorsanız hangi tip için olduğunu sorun veya şarj sırasında akım
gerilim oranını izleyin. ICR için yapılmış bir şarj aleti demir fosfatlı
(LiFePO4) pili patlatabilir. Şarj aletinin yazdığı türlerin dışına kesinlikle
çıkmayın. Piyasada ucuza satılan 18650 veya 14500 şarj aletleri genel olarak
ICRler için üretilmiştir. IMR ve NMR ler genelde bu cihazlarla uyumludur ancak
siz yine de şarj işini kontrol edebileceğiniz bir ortamda yapın. Nikel pil gibi
şarja tak ve yat uyu yapmayın.
Lityum pillerin yapılarına göre
hatta aynı kimyasal yapıdaki oransal farklılıklarda bile c değerleri değişir.
Pil değişimi yapacağınızda pilinizden verim almak için birebir aynı pil türünü
kullanmaya gayret gösterin. Samsung ICR 18650M ile R aynı işi görmeyebilir.
Lityum pillerde diğer piller gibi
seri ve paralel olarak bağlanabilir ancak kullanacağınız pillerin kesinlikle
özdeş olması gerekir. Aynı marka aynı model yanında aynı yaşta pilleri bir
arada kullanmanız sağlık için iyi olacaktır. İlk başlarda farklı türdeki
pilleri bağlasanız bile çalışmıyorum demeyeceklerdir ancak iç dirençlerindeki
farklar nedeniyle zamanla biri diğerini direnç olarak görecek ve akım yüklemeye
çalışacak, bazen de diğerini şarj etmeye çalışacaktır. Bu durumda şanslıysanız pilleriniz çabuk
eskir veya sadece akar. Yoksa ısıl kararsızlığa varmış birkaç lityum pilin
yanında olmak kötü bir fikirdir.
Paralel bağlı lityum pilleri şarj
etmek nispeten kolaydır ancak seri bağlı pilleri şarj etmek zor bir iştir. Akım
kaynağına yakın piller daha önce dolacağından dirençleri artacak ve daha uzak
pillerin tam şarj olamadan akımın kesilmesine neden olacaklardır. Bu
dengesizlik zamanla her pilin verdiği akımın farklı olmasına neden olacak ve
şanslıysanız devrenizi yakacak ve akacak; şanssızsanız bazı piller
patlayacaktır. Bu nedenle seri ve paralel bağlı karmaşık lityum pil için
paralel grupları ayrı ayrı şarj edecek bir sistem yapmanız menfaatinize olur.
İnternetteki seri lityum batarya şarj devreleri de zaten bu mantıkla çalışır. Tüm
batarya sistemini şarj eden cihazlar da genelde toplam direnç üzerinden
değişken akımlar uygulayarak bunu başarır veya ara bağlantı ister.
Lityum pillerin belirli bir
oranda dolana kadar sabit akım değişen voltaj; belirli bir noktadan sonra da
sabit voltaj değişen akım ihtiyacı vardır. Bu en basit sistemde bile entegre
gerektirir ki bu yüzden asla lityum pilleri standart adaptörle şarj etmeye
çalışmayın. Sonuç iyi olmuyor. Zamanında denedim. Cc/cv fonksiyonlu şarj
cihazlarını tercih edin. Constant current -sabit akım ve constant voltage-sabit
voltaj fonksiyonunu verebildiğini gösterir. Daha güvenilirdir. Bazı firmalar
kendi pilleri için kendi şarj cihazları kullanıldığında sorumluluk
almadıklarını açıkça beyan ederler.
Lityum pilleri iyi tanımıyorsanız
uzak durun. Amatör son kullanıcı için iyi değillerdir. Ancak kampçılık, açık
hava fotoğrafçılığı gibi durumlarda hafif olmaları açık ara avantaj
sağladığından; elektronik sigarada küçük alanda yüksek voltaj ve akım imkanı
sunduklarından maalesef bir şekilde karşınıza çıkar. Uyarıları mutlaka iyi
okuyun ve emin olmadığınız modifikasyonları yapmayın. Örneğin 18650 ile çalışan
bir elektronik sigaraya 2 adet 10650 sığdırırsanız sargının direnç değeri
değişeceğinden pilin kapasitesinden fazla akım çekip yüzünüzü yakma
olasılığınız vardır veya sargıyı aşırı düşük dirençli bir sistemle
değiştirirseniz muhtemelen c değerini aşarsınız ve pili ısıl karasızlığa
sürükleyebilirsiniz. Sonuç iyi olmaz.
Bazı lityum pillerde koruma
devresi vardır. Bu tür piller protected-korumalı olarak belirtilir. Bu pillerin
genelde – ucunda bir koruma devresi bulunur. Ancak bu devrenin sizi her şeyden
koruyacağını sanıp pervasızca davranmayın. Bu kadar küçük bir alanda her şeyi
koruyacak bir devre yerleştirmek genelde zordur. O devre aşırı akım çekilmesini
önlüyor olabilir ve bu sizin ısınan pile karşı korumanız olduğu anlamına
gelmez. Benzer şekilde artan sıcaklıkla akımı kesen bir devre olabilir ancak
onunda her şartta sizi koruması beklenmemelidir. Aşırı akım çekerek zaten ısıl
kararsızlığa sürüklediğiniz bir pili devre akımı kesse de patlamaktan
alıkoyamayabilirsiniz. Zaten o korumalar genelde sizi değil pili korumak için
yapılır.
Lityum pillerde psikolojik bir
yüksek sığa beklentisi olduğundan dürüst olmayan firmalar yalan söylerken daha
pervasızca davranır. örneğin 18650 pillerde genelde kapasite sınırı en son
teknoloji NMR türlerinde bile 3000-3500mAh civarıdır. ICRlerde 2500 bile çok
iyi bir rakamdır. Ancak bazı markalarda 4000 5000 hatta 6000 rakamını
görürsünüz. 5000 6000 mAh gibi rakamlar tamamen boştur. Genelde bu pillerde gaz
çıkış valfi bile olmadığından kolaylıkla sorun çıkarırlar. 3000 4000 gibi
rakamlarda da pilin hesaplanan lityum içeriği üzerinden verilen değerlerdir.
İçinde 10 gram lityum koydum o zaman 3500 rahat çıkar gibi hesaplanır veya
tamamen varsayımsal bir rakam verilir. Lityum pili kullanabileceğiniz voltaj
aralığı 4.2-3,1 volt arası olduğundan o 4000 asla kullanılamaz. Kullansanız da
o pili son kullanışınız olur. Normal hesaplama bu voltaj aralığında pilin
verebileceği elektrik miktarı üzerinden yapılır.
Benzer durum c değerinde de
yaşanır. Bazı markalar standart c değerini değil Cmax değerini yazar. Ancak
onun cmax olduğunu belirtmez. Siz de o akama güvenip hesabınızı yaparsınız ve
sonuç çok acı olabilir.
Bu gibi durumlardan kaçınmak için
öncelikle düzgün markaları tercih edin. Alacağınız pilin datasheet denilen
bilgi prospektüsünü/bilgi tablosunu okuyun. Bu bilgiye ulaşamadığınız pillerden
uzak durun. Bir de pillerin genel yapıları hakkında fikir sahibi olun. Örneğin
3C yazan ICR pilde bu değer büyük ihtimalle Cmaxtır veya yalandır çünkü bu
kimyadaki piller en iyi günlerinde 1 c’dir.
Lityum piller hakkında genel bir
tartışma yazısı daha sonra yazılacak. Ancak lityum pillerden büyük mucizeler
beklemeyin. Onların da zayıf yönleri, kapasite sınırları ve ömürleri var.
Lityum pillerin ömürleri
modellerine göre çok değişken olabilir. Bu nedenle lityum pillerin geneli değil
türlerini iyi bilmekte fayda var. Tekrar etmek zorundayım: lityum piller amatör
kullanıcılar için iyi piller değildir.
Lityum pilleri içlerinde elektron
alıcı olarak kullanılan diğer maddeye göre sınıflandırmak genelde ihtiyaca
cevap verir. Bir tek lityum polimer pillerde bu durum geçerli değildir. Onları
da ayrı bir grup olarak ele almak yeterlidir. Bazı türler piyasada son
kullanıcı için bulunmayacağından ya yer verilmedi ya da çok az yer verildi.
Bazı türler de piyasadan kalktığı halde ne olur ne olmaz diye kabaca anlatıldı.
Türlerine göre lityum piller:
ICR:
Elektron alıcı olarak lityumun
karşısında kobaltın kullanıldığı pillerdir. Kobaltın kimyasal sembolü Co dur ve
bunun C si kullanılmış. En ucuz lityum türüdür ancak sakladığı enerji açısından
bunun karşılığını pek vermez. Güvenilirliği de yok denecek kadar azdır. C değeri nadiren 1 den fazladır. Geneli 0,5
civarında seyreder. Yani yüksek akım çeken sistemler için uygun değillerdir.
Genelde fenerlerde kullanılırlar. Çok ucuz olmaları ve piyasada işi bilenin az
olması nedeniyle en çok bulunan pil türüdür ve son kullanıcıya yönelik
satışlarda büyük yer tutar. Led fenerler dışında kullanılması anlamsızdır ancak
tehlikesine rağmen elektronik sigaralarda da kullanılırlar.
Çok kolay ısıl kararsızlığa sürüklenirler
ve patlamaları yakıcıdır. 2000lerin başında Türkiye’ye ilk giren lityum pil
türleri oldular ve bir heves laptop bataryalarının içini değiştirmekte
kullanıldılar. Sonuçlar hiç iyi olmadı. Kazara iyi kalite patlamayan piller
veya düzgün korumaya sahip şarj devresi olan batarya ünitelerinde de yeterli c
değerine ulaşılamadığı için zavallı laptoplar elektrik ihtiyaçlarını
karşılayamadı. Sırf bu uygulama yapılmasın diye çoğu marka akım kesilince
kendini çalışmaz hale getiren batarya koruma devresi yaptı.
En çok yan sanayi pil bu türde
yapılır. Orijinalliğinden emin olmadığınız veya güvenilir olmayan markalardan
almamaya çalışın. Zaten güvenilir olmayan piller iyice sorunlu olur. Tavsiyem
fener dışında kullanmaya çalışmayın.
Döngü sayıları düşüktür. 300-600
döngüde ömürleri biter. Şarjı tutma süreleri diğer türlere denktir ancak ısıdan
daha fazla etkilendikleri için yaz sonlarında boşalmış olabilirler. Yedekleme
devresi için iyi tercih değildirler.
Akma yapmaları kolay olduğundan
amatör kullanım veya oyuncak için de tavsiye edilecek piller değildir.
IGR:
Lityum karşısında karbon
elementinin kullanıldığı pillerdi. Geçmiş zaman çünkü artık piyasada yoklar.
Bildiğimiz kurşun kalem uçları karbondur ve karbonun o haline grafit adı
verilir. Genelde sanayi uygulamalarında kullanılan karbon şekli de budur.
Karbonun kimyasal sembolü olan c harfi
genelde kobalt için kullanıldığından çoğu yerde karbon için grafitin
kısaltılmışı olan g harfi kullanılır.
Grafit karbon çok ucuzdur ve
hızla alıp verebildiği 4 elektronu olduğundan pillerde de kullanımı yaygındır.
Ancak kömürle yakın akraba olan grafit kolay yanar. Grafitle uyumlu lityum
çözücüsü de kolay yanan bir çözücü olduğundan bu piller çok sıkıntılıydı.
Ticari kullanıma ilk giren türlerdi ancak o kadar güvenilmezlerdi ki ilk
çıkanlar oldular. Bildiğim kadarıyla 20 yıldır üretilmiyorlar ancak ola ki çok
eski bir elektronik devre içinde görürseniz kurcalamayın. O yıllarda kimyasal
isimlendirme kullanılmadığı için üzerinde hiçbir şey yazmayabilir. Böyle eski,
hafif ve üzerinde standart dışı bilgi olan pillerden uzak durun.
IMR:
Karasız ve patlayıcı ICR piller
yerine daha kararlı ve sorunsuz pil yapmak için manganezin kullanıldığı
pillerdir. ICR pillerden çok daha güvenilirdirler ve patlamaları daha zordur
(imkansız değil). Elektronik sigara gibi patlaması hiç istenmeyen yerler için
geliştirildiler ancak güvenliğin karşılığı kapasite kaybı oldu.
Manganez kobalta göre daha çevreci bir metal
olduğundan yaratılan kirlilik daha azdı. Manganez lityum bileşikleri daha stabil
olduğundan yanma, akma, patlama gibi sorunların ortaya çıkması için oda
sıcaklığından çok daha yüksek sıcaklıklar gerektiğinden güvenlik çok daha
fazlaydı.
Ancak bu güvenliğin karşılığı
yaklaşık %20 enerji kaybıyla ödendi. Üstelik döngü sayısında ciddi bir artış
olmadığı gibi 50 derecenin üzerinde IMR piller güçlerini yarı yarıya kaybeder.
Sıcak bir yaz gününde pil kapasitenizi yarı yarıya kaybetmek demek yazın kampa
gittiğinizde veya fotoğraf çekeceğinizde ihtiyacınızın 2- 3 katı sayıda pil
taşımanız anlamına gelir ki bu durumda lityum pilin hafif olmasının bir anlamı
kalmaz.
Getirdiği güvenlik avantajının
yanında getiremediği performans ve fiyat avantajı nedeniyle IMR piller çok dar
alanlar hariç kullanılmamakta ve üretimleri durma noktasında. Özellikle aynı
fiyata daha avantajlı melez pillerin yapımı bu pilleri kullanımdan kaldırmak
üzere. Büyük ihtimalle bu pillere rastlamayacaksınız. C değeri açısından da
büyük avantajlar getirmezler. Her ne kadar 10 c ye kadar çıkabilen piller
yapılabilse de düşük enerji potansiyelleri nedeniyle pratik önemlerini
kaybetmişlerdir.
INR:
Kobalt yerine manganez başarılı
olmayınca eski dostumuz nikel kullanılarak pil yapılmaya çalışıldı.
Manganezdeki düşük pil kapasitesi sorunu çözüldü ve güvenlik aynen devam etti
ancak c değeri 2yi aşan pil yapılamadı. Manganez kadar güvenlik avantajı da
sunulamadı.
Ayrıca sıcakta yaşanan kapasite kaybı azalarak
da olsa devam etti. Döngü sayıları 500ü bile bulamadı ve aynı IMR piller gibi
ucuzlayan melez piller nedeniyle piyasadan silinmek üzereler. Bildiğim pratik
bir kullanımları yok.
NMR:
Nikel yüksek güç, manganez de
yüksek güvenlik sağlıyorsa bu ikisini bir arada kullanırsak güçlü ve güvenilir
pil yapabilir miyiz? sorusundan yola çıkılarak yapıldığını düşündüğüm
pillerdir. Büyük oranda da başarılı bir uygulamadır. Birden fazla maddenin
avantajını bir arada kullandığı için melez pil olarak da adlandırılır. Bu
melezlik sayesinde güvenilir bir ortamda 3000mAh kapasitesinin üzerine çıkmak
mümkün oldu.
C değeri 1-3 arası kalsa da kapasite büyüdüğü
için alınabilen anlık akım miktarı da diğer türlerden fazla. Sıcağa dayanımı
çok daha iyi ve güvenilirliği yüksek, ayrıca patlatmak çok daha zor. Hatta
aşırı koşullar (tam dolu pili kısa devre etmek, 80 derece sıcaklık gibi) hariç patlama
yerine akmayı tercih eder.
Elektronik sigara gibi fazla pil
taşımak istemeyen kitlenin yüzünde taşıyacağı sistemlerde güvenlik açısından
iyi sonuç verir.
Çevrim ömrü 1000lerle ifade
edildiğinden elektrikli bisiklet ve arabalarda tercih edilir. Yüksek kapasite
nedeniyle fotoğrafçılık ve kampçılık için uygun bir tercihtir. Sıcağa dayanımı
da INR ve IMR atalarından daha iyi olduğu için seyahatte yazın sıkıntı yaratmaz.
Şarj güvenliği de diğer türlere göre daha iyidir. Ağırlık olarak ICRlerden
fazla olmakla beraber diğer türlere göre avantajlıdırlar.
Yavaş şarj edilmeleri uzun ömürlü
olmaları için gereklidir. Neyse ki iç dirençlerinin şarjla değişim fonksiyonu bunu
kolaylaştıracak şekildedir ve aşırı gelişmiş olmayan şarj cihazlarında da
kullanılabilirler. Yaşlandıkça pil kapasite ve güvenlik kayıpları da daha
azdır.
Ancak pahalıdırlar. Her ne kadar
fiyat olarak IMR ve INR pilleri piyasadan silecek kadar ucuzlamış olsalar ve
içerdikleri güce göre birim enerji başına maliyette uygun olsalar da hala
ICRlerden çok daha pahalıdırlar. Bu nedenle bu pilleri kullanmak isteyenler
için ilk yatırım maliyeti biraz yüksektir.
Telefon ve tablet gibi yüksek güç
isteyen sistemlerde genelde bu piller kullanılırlar. Bu nedenle bu sistemlere
ek batarya yapacağınızda kullanabilirsiniz.
Bu pil kimyasını yapan az sayıda
firma vardır ve büyük firmalardır. Bu nedenle ne bulacağınızı daha iyi
bilebilirsiniz ancak sahte mal her yer gibi burada da karşınıza çıkar ve
gerçeği ile ayrım zordur. Bu nedenle güvendiğiniz tedarikçiden alın.
Seri ve paralel bağlı türlerin
şarjı ICRlerden daha güvenli olsa da büyük sistemlerde ara bağlantı gerekir bu
nedenle bataryanın içini değiştireceğinizde ilk bağlantıya sadık kalın.
NGR, MGR:
NMR piller güvenilir ve yüksek
kapasitelidir ancak c değerleri düşük olduğundan özellikle lap top gibi yüksek
akımlı ve dalgalı tüketim yapan cihazlarda çok efektif sonuçlar veremezler.
Üstelik pahalıdırlar.
Bunun için grafitin yüksek güç,
düşük fiyat avantajını kullanabilmek için nikel veya manganez veya her ikisinin
de bulunduğu grafit melezi piller yapıldı. Laptopunuzun bataryası öldüğünde
içini açanlar büyük ihtimalle bu pillerden birini; büyük ihtimalle daha ucuz ve
yüksek kapasiteli olduğu için NGRyi; bulacaktır.
10Cye kadar c değeri olan piller
bu kimya ile yapılabilir. üstelik ağırlık açısından bir kayıp olmaz. Kapasite
de genelde 2000-2500 mAh arasındadır (çoğunluk 2200 mAh) ve pek çok uygulamada
yeterli bir kapasitedir.
ICRlerden daha güvenilirdirler.
Ömürleri ICR, IMR ve INR lerden uzun NMRlerden kısadır. 500-1000 döngü arasında
ömürleri vardır. sıcağa dayanımları da daha iyidir.
Ancak yaşlandıkça
güvenilirlikleri azalır. Daha da kötüsü bozulan bir pilin iç direnci hala
devreyi tamamlamaya yeter düzeyde olduğundan çoklu batarya sistemlerinde
pillerden biri bozulduğunda diğerleri çalışmaya devam eder ancak hem bozulan
pilin veremediği akımı verebilmek hem de onun artan iç direnci daha fazla akım
gerektirdiği için henüz sağlam piller daha fazla zorlanır ve ısıl kararsızlığa
daha hazır hale gelirler. Maalesef bu sorun şarj sırasında da devam eder.
Bu nedenle bu pillerin
kullanıldığı ortamlarda piller tamamen ölmeden sistemi kapatacak önlemler
alınır. Bozuk laptop pilinin içindeki pillerden sağlam olanları kullanmayı
düşünenler bu hususu göz önünde bulundursunlar. Çok güvenilir piller
değildirler ve pil tamamen ölmeden şarj tutma süresi haftalara indiğinde pili
kullanımdan kaldırmak iyi bir fikirdir.
Bu piller ömürlerinin sonlarına
kadar ciddi bir kapasite kaybı yaşamaz ancak şarj sırasında depolanan enerjiyi
tuttukları zaman gittikçe kısalır. Kullandığım ömrü bitmiş laptop bataryaları
orjinalde 2200 mAh kapasitelerinin 1500mAhlık kısmını ömürlerinin %90ını
doldurduklarında hala tutabiliyorlardı. Ancak ilk başlarda 1 yıl gücünü koruyan
piller artık haftalar içinde yarı yarıya boşalıyordu. Ateşle oynamaya devam
edecekseniz güvenilir devreler kullanın ve şarjı banyo, tuvalet gibi evinizi
yakmayacak ortamlarda yapın.
Bu piller nadiren piyasada
satıştadırlar. Bulduğunuzda pilin üretim tarihine mutlaka bakın. Yaşlı veya
eski bir pilde kaybedeceğiniz tek şey kapasite olmayacaktır.
LiFePO4:
Fe demirin simgesidir. LiFePO4
lityum demir fosfat anlamına gelir. Demir hem bol elektron sağlayabilen hem de
geri dönüşlü yani şarj edilebilir reaksiyon vermesi kolay bir metal olduğu için
lityumun demirle bileşikleri uzun zamandır denemekte. Şu ana kadar lityum demir
fosfat haricinde bir bileşik piyasaya çıkmadı ancak hala lityum demir türevi
piller diye çoğu kaynakta görebilirsiniz.
Bu pillerin IFR gibi bir
isimlendirmesi yoktur. Direk LiFePO4 olarak geçer. Çünkü kimyası ve mekanizması
diğer pillerden farklıdır. Lityum serbest halden demir bileşiği haline gelmez.
Daima demirle bileşik haldedir. Bu nedenle IFR gibi bir isimlendirme teknik
olarak da yanlış olur. Kullanım alanları da farklı olduğundan bu piller LiFePO4
pildir. (artık life pil diye bahsedilecek).
Life piller çok güvenilirdir.
Hemen hiç patlamazlar. Sıcağa dayanımları da soğuğa dayanımları da çok iyidir.
Öğrenebildiğim kadarıyla -20 +60 derece arasında ciddi bir kapasite kaybı
olmaksızın çalışabilirler.
Ömürleri uzundur ve iyi kalite
bir life pil 3000-5000 döngü arası dayanır. Yaşlandıkça güvenilirliği azalmaz
ve kapasite kaybı son anlara kadar pek olmaz. Zaman olarak da diğer türlerin
hepsinden daha uzun dayanırlar. Bazı kaynaklarda 10 yıla kadar dayandıkları
yazıyor.
-20 +60 derece gibi geniş bir
aralıkta ciddi bir kapasite kaybı olmaksızın çalışabilirler.
Çok yüksek miktarda enerji
depolayabilirler. Saklama süreleri de uzundur. Diğer piller 1 yıldan sonra
kayıp yaşarken life piller 2 yıl kadar depoladıkları enerjiyi saklayabiliyor.
NMR pillere göre eşdeğer kapasite
ve kalitede daha ucuzdurlar. Ömürleri de hesaba katıldığında bir hayli
avantajlıdırlar.
Aşırı şarj ve aşırı deşarja
dayanım açısından diğer lityum pillere benzerler.
Ancak life piller ağırdır. Bu
nedenle ağırlık avantajları diğer lityum türevleriyle değil kurşun bataryalarla
karşılaştırılır. Kurşun akülerin yarı ağırlığında birkaç kat fazla enerji
depolayabilmeleri ile öne çıkarlar.
Ayrıca voltajları diğer lityum
pillerden farklıdır. Genel voltajları diğer lityum pillerin 3,6 voltluk
değerleri yerine 3,3; şarj ve maksimum voltajı da yine 4,2 volt yerine 3,6 volttur.
Bu nedenle diğer lityum pillere göre yapılan sistemlerde ya kullanılamazlar ya
da verim alınamaz. Aynı şekilde diğer lityum piller için yapılmış şarj aletleri
yerine life pilleri tanıyan akıllı sistemler veya özel life pil şarj cihazları
kullanılmalıdır.
Ağırlık ve voltaj nedeniyle ya
kendilerine özel alanlarda, kesintisiz güç kaynağı sistemlerinde, seyyar güç
sistemlerinde veya hareket sistemlerinde kurşun akülere alternatif olarak
kendilerine yer bulurlar. Bir anlamda kurşun akülerin rakibidir. Diğer lityum
pillerin değil. Bu yüzden 14500, 18650 gibi boyutlarda çok seyrek bulunurlar.
25c değerine kadar çıkabilirler.
C değerini belirleyen diğer katkılardan ziyade kullanım üretim anındaki
planlanan iç dirençtir. Farklı c değeri olan life pillerin içi büyük oranda
aynı olduğundan aynı şarj aletiyle şarj edilebilirler.
Lityum alüminyum pilleri ve
melezleri:
Alüminyum çok sayıda elektron
transferi yapabilen bir bileşik olduğundan pillerde tercih edilmesi beklenir
ancak o elektronları vermesi biraz karışık bir mekanizma ile ve yavaş
olduğundan; daha da kötüsü elektron miktarı arttıkça daha da yavaşladığından
pek tercih edilmez. Ancak yüksek kapasiteli, düşük deşarj hızı istenen ve düşük
akımın yeterli olduğu sistemlerde alüminyum katkılı piller fayda sağlar.
Şarj edilebilir kalp pilleri,
şarj edilebilir ilaç salım cihazları, bazı seyyar diyaliz makinaları ve ölçüm
cihazları gibi uzun süre kullanımı düşünülen düşük akımla çalışabilecek
cihazlarda lityum alüminyum pilleri veya lityum alüminyum nikel melez pilleri
kullanılır.
Bu piller piyasada özel servisler
hariç bulunmaz. Zaten tıbbi kullanımlar hariç pek bir kullanım alanları da
yoktur avantajları da. Büyük ihtimalle hiç karşılaşmayacağınız pillerdir.
C değerleri 1in altındadır ancak
kapasiteleri NMRler düzeyinde veya daha fazladır. Polimer piller hariç en düşük ağırlığa ve
inceliğe sahiptirler.
Sıcağa dayanımları life piller
kadar olmasa da çok iyidir. Sonuçta yaşayan birinin zaten -20 dereceye düşmesi
beklenmez. Benzer şekilde kalp pili taşıyan birinin +60 derecede bulunması
beklenmez.
Alüminyum iyonik halde vücuda
alınırsa Alzheimer hastalığı yapar ancak alüminyumun iyon haline geçmesi
zordur. Uzun zaman paslanmaya dayanıklı olduğu için matara evye gibi ıslak
malzeme yapımında kullanıldılar. Biraz da iyi bir izolasyon yapılırsa vücuda
hiç zararı olmayan ve çok ucuz bir pil imkanı sunar.
Tıbbi bir cihazın pilini
değiştirmeyi amaçlıyorsanız pili iyi tespit edin çünkü lityum alüminyum pil
yerine başka bir lityum türü kullanırsanız büyük ihtimalle kısa zamanda sistemi
yakarsınız. Daha da kötüsü hastaya zarar verebilirsiniz.
Bu pillerin çevreye zararları
azdır ve geri dönüşümleri kolaydır ancak düşük c nedeniyle tıbbi amaçlar hariç
kendilerine pratik bir yer bulamazlar. Ayrıca şarjları da özel şarj cihazı
gerektirir.
Tıbbi uygulamalar haricinde sık
ve uzun süreli elektriksiz kalan bazı veri sistemlerinde de kullanılırlar.
LiS (lityum sülfür/kükürt)
piller:
Lityum pillerin şimdiki ana
kullanım yeri elektronik cihazlar. Hafiflikleri ve kapasiteleriyle bu konuda
daha uzun süre kalacaklarını düşünmek makul. Ancak lityum pillerin asıl yer
edinmek istediği Pazar ulaştırma. Geleceğin teknolojisi olarak görülen
elektrikli arabalar için geleceğin teknolojisi olarak kendilerini lanse
ediyorlar. Kişisel olarak böyle düşünmesem de üreticiler düşünmüş ve geliştirme
şu an daha çok bu alanda. Telefon üreticileri neden daha yüksek kapasiteli pil
yapmıyor sorusunun cevaplarından biri bu.
Şu an NMR ve life piller
elektrikli arabalarda ana kaynak olarak kullanılıyor. Ancak her iki pilde de
mesafe sorunu var. Şu anki en iyi teknoloji olsalar da bir arabaya
yerleştirilebilecek pil boyutu içerisinde menzilleri çok kısa.
Metal ametal arasındaki elektron
çekimi metal metal arasındakinden birkaç kat fazla olduğundan lityum-oksitleyici
ametal ikilisi kullanılmaya çalışılmış. Bu özelliğe sahip maddelerin hemen
hepsi gaz halinde olduğundan pilin içine sıkıştırılmaları çok zor ve verimsizdir.
Bu nedenle katı hali de doğada bulunabilen sülfür/kükürt kullanılmış.
Allotropi adı verilen bir olay
vardır. Bir madde aynı madde olmasına ve özellikleri aynı olmasına rağmen
farklı şekillerde bulunabilir. Maddeye ait kimyasal özellikler tamamen aynıdır
ve ortada farklı kimyasal maddeler yoktur. Ancak fiziksel görünüm ve özellikler
farklı olabilir.
Bu gereksiz bilgi konu elektron
almaya çok yatkın 6A ve /a grubu elementlerden pil yapmak olduğunda işe yarar.
Bu maddelerin kullanılabilecek kadar ucuz, bulunabilir ve tehlikesiz olanları
gazdır. Sadece kükürtün katı allotropları vardır. pilin içine koyabileceğiniz
toz veya granül şeklinde kükürtü çok ucuza bulup pilde kullanabilirsiniz.
LiS piller bu mantıkla yapıldı ve
enerji açısından büyük başarı sağladı. LiS pilin içindeki enerji miktarı
eşdeğer ağırlıktaki benzininkine eşittir. Hala yük taşımacılığı için uygun
değilse de bireysel kara taşımacılığında büyük avantaj sağlar.
Ancak LiS pil kullanılıp da şarj
edildiğinde her zaman başlangıç saf ve toz kükürt aşamasına dönülmez. Arada gaz
kükürt ve içlerinde sülfirik asitin kendi ve benzerlerinin hammaddesi olan
kükürt oksitler de açığa çıkar.
Bu nedenle LiS pillerin şarjı
patlama yanma haricinde başka bir sorunla karşımıza çıkar: Zehirli gaz salımı.
LiS pili açık havada veya çok güçlü havalandırma tertibatı olan yerlerde şarj
edebilirsiniz. Standart elektrik şebekesi ile şarjı zaten zor olduğu için
fazladan evinize elektrik yatırımı gerektiren bu araçlardan edindiğinizde bir
de yüksek maliyetli havalandırma tertibatı kurdurmak olayın cazibesini fazlasıyla bitirir. Açık
havada şarj bile iyi bir seçenek değildir çünkü açığa çıkan gazlar havadan ağır
olduğu için arabanın içinde veya çok yakın çevresinde birikeceğinden yeni
şarjdan çektiğiniz arabanıza binip işinize gidene kadar zehirlenmeniz mümkün.
Zehirlenmeseniz bile uzun vadeli gaz maruziyeti iyi sonuçlar doğurmaz.
Siz bütün bu tedbirleri alsanız
da kükürt ve oksitlerinden oluşan gazlar ciddi hava kirleticilerdir ve açığa
çıkan kirlilik petrol türevi akaryakıtlardan fazladır. Bu açıdan bu pil
başarılı bir kullanıma sahip olamadı. Bildiğim kadarıyla bu pilden piyasada
standart boyutlarda üretilmiş modelleri bulunmuyor. Paranızla 18650 LiS
alabileceğiniz zannetmem. Ama alırsanız bilginiz olsun. Patlama sorunu küçük
sorununuz. Ayrıca LiS pile sahip elektrikli arabayla çevrecilik yapanlara da
ağızlarının payını verirsiniz. Ancak LiS piller hala arabalarda kullanılmakta
ve bu enerji seviyesinin sağlanabileceğini göstermesi açısından önemli bir
basamak oldu.
Lityum hava pilleri:
(Liair/lihava)
LiS pillerden sonra kükürtten
daha kolay bulunan ve ucuz bir malzeme arayışında periyodik tabloda kükürtün
hemen üzerinde bulunan, daha iyi elektron alışverişi kapasitesine sahip ve
bedava bir kaynak fark edildi. Daha önce de örneği olduğu için mantıklı bir
tercih gibi görünmekteydi. Oksijen.
Oksijen soluduğumuz havada %20
oranında bulunduğu için görece bol bulunuyordu. Havadaki oranı da pil için
biraz azdı ama yeterliydi. Şarj edilemeyen pillerde çinko hava pilleri kısmında
gördüğümüz gibi daha önce denemiş bir teknolojiydi. Mükemmel değilse de başarı
öyküsü vardı.
Pilin içine oksitleyici koymadan
sadece lityumun kendi veya uygun bileşiği ile havanın teması yeteceğinden aynı
alana daha fazla lityum sığdırılabilirdi. Lityum çinkodan daha aktif bir
element olduğu için daha yüksek c değerine de ulaşmak mümkündü.
Nitekim öyle de oldu. LiS piller
kadar güçlü hatta bazı durumlarda daha güçlü pil yapılabildi. Çevrim ömrü çok
uzundu çünkü pilin ömrünü bitiren yan maddeleri oluşturacak bir kimya yoktu.
5000 döngü görmek sıradan bir olaydı. Bazı kaynaklarda 20 000 döngüden bahsedilmekte.
LiS veya akaryakıtlı taşıtlar
gibi havaya kirletici gaz salımı sorunu da yoktu. Görünürde havadan oksijen
çekileceği için uzun vadede zarar verebilirdi ancak şarj esnasında o oksijeni
geri vereceğinden anlamlı bir sorun yoktu.
Ancak şarj yine sorun oldu. Şarj
sırasında havaya kirletici kükürt salınmıyordu ancak büyük miktarda saf oksijen
salınımı söz konusuydu. Saf oksijen kükürt gibi zehirli veya kirletici
değildir. Hatta yanıcı bile değildir. Oksijen asla patlamaz. Ancak yanma ve
paylama için gerektiğinden yakıcı ve patlatıcıdır.
İyi havalandırılmamış ortamlarda
şarj yapıldığında açığa çıkan saf oksijenin etkisiyle normalde yaşanmaması
gereken patlama ve yanmalar yaşanabilir. Sadece lityum kaynaklı da değil.
Arabanızdan akmış yağ havadaki oksijen miktarı %21 yerine %25 olduğunda yaz
aylarında öğlen sıcağında kendiliğinden alev alabilir. Ortamda bulunabilecek
ahşap, kumaş, kağıt gibi diğer yanıcılar için de durum farklı değildir.
Elektrik düğmesine bastığınızda açığa çıkan küçücük kıvılcımla bile
perdeleriniz veya üzerinizdeki elbiseler alev alabilir. Bunlar uç örneklerdir
ancak mümkündür.
Açık alanda şarj burada da çözüm
değildir çünkü arabanın içinde birikecek oksijen hala sorundur. Üstelik
oksijene bağımlı yaşayan pek çok hastada uzun vadede oksijen fazlasına bağlı
pek çok fizyolojik sorun yaşandığı görülmüş. Temiz hava bol güneş tekerlemesi
burada geçerli değil.
Bildiğim kadarıyla henüz bu
pillerden de piyasada bulmak pek olası değil.
Lityum titanyum piller (lito)
Life pillerin başarısını kıskanan
rakip firma yapmış desem ne kadar doğru olur bilemem ancak bildiğim kadarıyla
amaç gerçekten life bataryanın daha uzun ömürlü ve daha hafifini yapmaktı.
Başarılı da olunmuş. Bazı kaynaklarda 50 000 döngü ömürden bahsedilmekte.
Ancak titanyum lityum gibi
tabiatta bolca bulunan ancak elde edilmesi ucuz olmayan bir maden. Hafif ve
sert olması, insan vücuduyla geçimi büyük avantaj ancak fiyat açısından life
lerden çok daha pahalı. Hatta bildiğim kadarıyla mevcut tüm bataryalardan
pahalı. Bu nedenle araba veya telefon yerine uzay teknolojisinde kullanılıyor.
Hakkında çok fazla bilgi yok ancak anlaşıldığı kadarıyla ekstrem koşullarda
sorunsuz çalışıyor ancak voltaj değeri ve şarj rejimi lifeler gibi diğer
pillerle uyumsuz.
Lityum polimer piller (lipo):
Polimer daha küçük ve basit
yapılı maddelerin çok sayıda bir araya gelerek uzun zincirli ve çok büyük
moleküllü yeni maddeler oluşturmasıdır. Örneklendirirsek tek tek bir sürü insan
ele ele tutuşarak uzun bir zincir oluşturursa bir anlamda polimer
oluşturmuştur.
Tek tek kişilerin özelliği bu
büyük yapıda ortaya çıkmaz ancak bu zincirin genel karakteri bu tek tek
kişilerin karakterlerinin toplamı veya birleşimi gibidir. Bu cümledeki maksat
polimerlerin karakterlerinin ilk başlangıç maddelerin özelliklerinden farklı
olduğunu ancak polimerin karakterinin farklı olduğu ilk başlangıç maddeleri ile
orantılı olduğunu anlatmaktır.
Karbon atomunun elektron
kapasitesinin çokluğundan daha önce bahsetmiştik. Grafit formu olarak doğada
kolay ve bolca bulunduğu için ucuz bir kaynak olduğunu da. Ancak bir o kadar da
lityumla birlikteliğinin güvenilmez olduğunu da.
Karbonun bu elektriksel özelliği
onun çok fazla sayı ve çeşitte bileşik yapmasına olanak verir. Bugün periyodik
tabloda karbonu ayırsak kalan 100den fazla bileşiğin yapabileceği toplam yeni
madde miktarı 100-200 bin arasıdır. Ancak karbon tek başına 4-6 milyon arası
bileşik yapabilir ve ihtimaller o çok daha fazla olduğundan her gün 100 kadar
yeni karbon bileşiği bulunuyor.
Bu zenginlikte karbonu oksijen,
azot gibi elektronu bol ve alışverişe yatkın atom ile küçük bağlar yapmaya
zorlayıp daha sonra o küçük maddelerden de polimerler yapılırsa elektron
alışverişinde hızlı ve büyük kapasitelere sahip maddeler yapılabilir. Zaten
yapılmış da.
Bu polimerleri lityumun karşısına
koyarak veya bizzat lityumu bu polimerin bir parçası haline getirerek lityum
polimer/lipo piller yapılır.
Lipo piller çok az veya hiç
anorganik madde ve ağır metal içermediğinden hemen hiç zehirli değildir. Elektrik
üretimi polimerin üzerinde gerçekleştiğinden reaksiyonun olacağı ayrı bir sulu
çözelti alanı gerekmez. Bu nedenle lipo pillerde su hemen hiç bulunmaz. Bu
nedenle şarj ve deşarj süresince suya bağlı genleşme olmaz. Bu nedenle çelik
hazneler konmaları gerekmez. Bu sayede pilin dış katmanının ağırlığı da ortadan
kalktığı için daha da hafiftirler.
Sert dış kaplama ihtiyacı
olmadığı için alüminyum folyo gibi basit ve hafif dış kaplama yeterli olur. Bu
sayede çok ince ve istenen şekil ve boyutta üretimleri mümkündür.
Çok yüksek c değerli lipo piller
yapılabilir. 50-60 c gibi değerler piyasada mevcuttur. Dar bir alana daha fazla
lityum sığdığı için ve bol elektron içeren polimere sahip olduğu için çok ciddi
kapasiteler söz konusudur. Ortalama bir sigara paketi büyüklüğüne 50 c, 100
Cmax değerinde 6000mAh kapasiteli pil sığabilir. Bu pilin vereceği anlık akım
yaklaşık 600 amperdir ve rahatlıkla bir ticari aracı çalıştırabilir. Zaten
internette lipo pil ile arabasını çalıştıran çok sayıda akıllının videosu
bulunabilir.
Şekil avantajları nedeniyle lipo
piller elektronikte yaygın kullanım alanına sahiptir. Ancak bazı tabletlerde
bulunmalarına rağmen telefonlarda neden seyrek kullanıldıkları hakkında bir
bilgim yok. Anlayabildiğim kadarıyla güvenli olmadıkları için.
Lipo piller de patlayabilir. Dış
kabukları zayıf olduğu için güçlü bir blast etkisi beklemiyorum ancak
yanıcılığının çok daha güçlü olduğuna eminim. İşin kötü yanı sıcağa dayanımları
fazladır, sıcaklıkla yaşadıkları ömür kaybı daha azdır ancak 50 derece gibi
sıcaklıklarda alev alabilirler.
Pahalı olmaları yüzünden ve diğer
lityum piller gibi güvenilir olmamaları nedeniyle bildiğim kadarıyla ulaştırma
teknolojisinde yerleri yok ancak yüksek c ve cmax değerleri nedeniyle
profesyonel modelcilikte ciddi bir pazarları var. Uzaktan kumandalı araba
yarışlarında, helikopter ve uçak yapımında birinci tercihler. İnsansız hava
araçlarında kullanılıp kullanılmadıklarını bilmiyorum ama şarj kolaylığı ve yer
sıkıntısının daha az olduğunu düşünürsek NMR pillerin kullanılması daha büyük
ihtimal ancak düşük sıcaklıkta seyir ve şekil kolaylığı açısından
düşünüldüğünde de lipo piller avantajlı gibi. Bildiğiniz iha üreticisi varsa
sorun benim yok.
Lipo pillerin çevrim ömürleri
nispeten kısadır. Kalite ve kullanıma göre 500-1000 çevrim arası dayanırlar.
Seri bağlı halde şarj edilmeleri daha kolay olduğundan yüksek voltaj
bataryalarının çıkış kablosu üzerinden şarjı daha kolay ve güvenilirdir.
Oyuncaklardaki kullanımlarının bir diğer nedeni de budur. Amatör
kombinasyonlara da yatkındırlar.
Bu arada amatör kullanımı yaygın
olduğu için belirtmekte yarar var. farklı c değerli pilleri seri veya paralel
bağladığınızda küçük olan c değeri geçerlidir ve onu aşmayın. Yani 10 c ve 50 c
iki pili bağladığınızda c değeriniz iki değerin toplamı olan 60 veya ortalamaları
olan 30 olmaz. Sadece 10 dur.
Kullanım sırasında bu c değerini
aşarsanız büyük c değerli olan pil küçük c değerli pili şarj etmeye
çalışacaktır. Ancak küçük c değerli pilden de dışarı bir akım çıkışı olduğundan
büyük c li pil önce bunu yenecek sonra şarj etmeyi deneyecektir. Bu nedenle
küçük c li pil aşırı ısınıp patlama sorunu büyük ihtimalle yaşamaz ancak büyük
c değerli pil kısa zamanda tükenir ve akımın çoğu boşa gider.
Örneklendirirsek 10 c ve 50 c
2000 mAh iki pil var. paralel bağladık ve motorumuzu çalıştırdık. Anlık demeraj
eğer 10*2000=20 amper değerinden azsa veya sadece demeraj bu değeri aşıyor
normal kullanım aşmıyorsa sorun yok. Ancak normal kullanımda 25-30 amperlik
akım ihtiyacı varsa 10 clik pil 20 amper akımı vermeye çalışırken 50 c pil
kolaylıkla 100 ampere çıkabileceğinden akımda bir asimetri oluşur ve 50 c pil
devreye 30 amper diğer pile de 20-25 amper akım uygular. Pilleriniz eski
değilse patlama beklemiyorum. (sadece beklemiyorum dedim. Denemedim. Siz de
denemeyin) ancak 50 c pil normalden 2-3 kat hızlı biter. O pil hızla bittiği
için bir süre sonra 10 c pil demin anlatılanları yapmaya çalışacağı için o da
zamanından önce biter ve her iki pil de hızla eskiyip çöpe gider.
Lipo piller genelde şarj rejimi
açısından diğer lityum pillerle uyumludur ancak iç direnç değişimi diğer
pillerden farklı olduğundan bazen akıllı cihazlar da hata yapabiliyor. Ayrıca
lipo piller genelde paralel veya seri bağlı olduğundan genelde lityum şarj
aletlerine uyumlu olmayabilir. Bu nedenle kullanım amacınıza uygun bir şarj
cihazı alırsanız iyi olur.
Nanoteknolojik siliko lityum
piller:
Lipo pillerin başarıları biraz da
elektrik sağlayıcıların homojen dağılımından ileri gelir. Diğer pil türlerinde
elektrik sağlayıcıların parçacık büyüklüğü farklı farklı olduğundan dağılımları
da dengesizdir. Bu nedenle ciddi kapasite kaybı yaşanır.
Silikon periyodik tabloda
karbonun hemen altında bulunur. Elektrik yoğunluğu karbona çok benzer. Ayrıca
karbonla bileşikleri nano teknolojik boyutta küçük malzeme yapımı için uygundur.
Bu nedenle anot ve katodu santimetrenin milyonda biri çapında nano teknolojik
maddelerle kaplayarak lipolardakine benzer homojen bir iç yapı oluşturulmak
istenmiş. Yapılıp yapılamadığını bilmiyorum. Piyasada yoklar. Anlayabildiğim
kadarıyla henüz deney aşamasındalar. Mantık doğru ve güzel ancak pratik
kullanımda ne derece işe yararlar bilmek mümkün değil. Geliştirilme amaçları
ulaşım. Cep telefonunuza ne kadar fayda sağlar bilemem.
Son söz:
Lityum piller mucize değildir.
Çoğu yerde geleceğin teknolojisi olarak adlandırılırlar ancak ben buna da
katılmıyorum.
Lityum sorunlu bir pildir ve alınan güvenlik
önlemleri ciddi kapasite kayıplarına yol açar. Eğer cebinizdeki telefon
güvenlik devreleri olmasaydı %20 daha fazla dayanırdı. 1920lerde bulunmalarına
rağmen elektronik sanayi yeterince gelişene ve piyasa ihtiyaç duyana kadar 50
yıl bekleyip 1970lerde yeniden çalışılması boşuna değildir. Ticari değeri olan
kullanılabilir lityum pillerin yapımının 1990larda başarılması ve yaygın
kullanımın 2010lara kalması da boşuna değildir. Konu lityum olunca ya
kapasiteden ya da güvenlikten feragat edilecektir. 1970lerde sony birkaç milyon
dolar daha harcamayı göze alıp alüminyum piller üzerine yoğunlaşsaydı bugünkü
enerji piyasası çok daha farklı olurdu.
Ulaştırma konusunda lityum yine
iyi bir tercih değildir. Lityum kısıtlı bir kaynaktır. Sorunlu bir maddedir.
Lityum pil pahalı olduğu için elektrikli arabalarda ya fiyat yüksek olur ya da
depozito kirası sorunu vardır.
Ayrıca lityum pili sadece
elektrik ile şarj edebilirsiniz. Bu sizin kullanımınıza uygun elektrik şebekesi
ile sınırlı olmak demektir ki bu da karayolu taşımacılığının baş avantajından
vazgeçmektir. Özgür değil noktalar arası taşımacılık yapılabilir anlamına
gelir.
Diğer yandan şarj zaman alıcı bir
süreçtir. Her 300-400 kilometrede bir birkaç saat şarj beklemek ne kadar
anlamlıdır. Bu nedenle elektrikli araçların daha başka bir elektrik kaynağına
ihtiyacı vardır.
uyarı:
uyarı:
Burada yazılanlar kişisel denemeler sonucu öğrenilen
bilgilerdir ve bilgi paylaşımı amacıyla yazılırlar. Uygulama sırasında
kendinize, çevrenize ve eşyalarınıza vereceğiniz zararlardan sorumluluk almam.
Devrim Tuncer
Baştan son sıkılmadan okudum, değerli bilgiler için çok teşekkürler. Yalnız tecrübeme dayanarak lityum pillerin kapasitelerini yıllık %20 oranında kaybettiği doğru değil. Örneğin çok yoğun kullanılmayan 2 yıllık powerbank ımın içerisinden çıkan 18650 2600 mah lik samsung pilleri test ettiğimde kapasitelerinin 2550 mah civarında olduğunu gördüm. Bekleyen NI-MH pillerin bekletilme konusunda ne kadar kötü olduğunu bilirsiniz. Lityum piller bu konuda çok daha başarılı diyebilirim.
YanıtlaSilYorumunuz icin tesekkurler. Faydam olduysa ne mutlu. Yuzde 20 konusunda haklisiniz. Net 20 rakami vermek yerine bir aralik vermem daha dogru olur. Bu aralar izinsiz calistigim icin vaktim pek olmuyor ancak ilk firsatta duzeltecegim. Inr pillerde yillik kayip yuzde 3 10 arasiyken icrlerde yuzde 20ye kadar cikabiliyor. Ncr ve cgrlerde iyi bir markada 5in altinda. Umarim bu konuda daha genis paylasim imkani buluruz
SilKardeşim eline emeğine yüreğine sağlık, piller hakkında bu güne kadar okuduğum en açıklayıcı, anlaşılır, hiç sıkılmadan bir macera kitabı gibi, bir solukta bitirdiğim bir yazıydı, Tebrik ve teşekkür ederim, selamlar. Dadaş punta.
YanıtlaSilGuzel yorumunuz icin Tesekkuru bir borc bilirim. Az okunan bir ulkede degeri buyuk
SilDevrim bey elektrikli motorla için İNR 18650 idaelmidir kod olarak sizin tavsiyeniz nedir.
YanıtlaSilElektrikli motor derken hocam. Elektrikli mobilet. Elektrikli oyuncak motoru. Rc yaris motoru. Hangisi. Benim genel tavsiyem sony vtc5 veya ncr 18650 pf
YanıtlaSil